غلظت خون چیست؟

غلظت خون

غلظت خون و یا پلی سیتمی ورا بسیار ارام و کمکم رشد می کند گاهی اوقات بیشتر از چند سال ممکن است طول بکشد. اگر این بیماری را درمان نکنید امکان دارد یک تهدید برای زندگیتان باشد اما کسانی که به خوبی از آن مراقبت کنند و مانع پیشرفت این بیماریی می شوند یک زندگی عادی را را خواهند داشت. لازن به ذکر است که این شرایط در مردان بیشتر از زنان ممکن است اتفاق بیفتد .
غلظت خون و خواب رفتن دست: به طور مثال افراد مبتلا به غلظت بالای خون دچار کاهش خون‌رسانی به مغز هستند و بنابراین خواب‌آلودگی دارند. سرگیجه، سردرد، اختلالات بینایی و حتی و وزوز گوش از دیگر علائمی است که در پی ابتلا به این بیماری در فرد ایجاد می‌شود.

آزمایش خون در کرج

در برخی بیماران به علت سکون و کند شدن جریان خون، خون در عروق لخته می‌شود. این لخته شدن خون در عروق گاهی خطرات جانی ناگواری را برای فرد در پی دارد.

کبود شدن بدن، گلگون و سرخ بودن صورت، خون دماغ و یا خون‌ریزی گوارشی هم به علت غلظت خون بالا‌ ایجاد می‌شود.

در بسیاری از این بیماران فشارخون بالاتر از حد عادی و معمول است. در ضمن، بالا رفتن غلظت خون باعث می‌شود که سطح اسید اوریک خون بالا برود.
غلظت خون بالا :
وقتی پزشک متخصص باتوجه به جواب آزمایش متوجه شد که علت بروز غلظت خون در فرد، اولیه است یا ثانویه، درمان را آغاز می‌‌کند. اگر علت ثانویه بود، درمان علت زمینه‌ای – قلبی یا ریوی – را در صورتی‌که امکان‌پذیر باشد، آغاز می‌‌کند و در کنار آن هرگاه غلظت خون از ۵۶درصد در مردان و ۵۲درصد در زنان بالاتر برود، بخشی از خون کشیده و دور ریخته می‌‌شود.
غلظت خون ازمایش :
برای بررسی آزمایشات خون بسیار رایج هستند حتی اگر قبلا انجام داده اید ممکن است به دیگری نیاز داشته باشید پزشک شما ممکن است هریک از این آزمایشات را تجویزکند.

آزمایشات خون:

شمارش کامل خون
لکه خون
سطح اریتروپویتین
چه چیزی غلظت خون را پایین می اورد :
انار-مرکبات –انگور -اناناس –البالو –هویج –موز -سبزیجات –تخم کتان چای سبز –ژیاز سفید وسیر –اب زرشک –
میزان استاندار غلظت خون :
به میزان گلبول های قرمز خونی که در واحد حجم وجود دارند هماتوکریت یا غلظت خون می گویند. که با افزایش گلبول های قرمز در خون شما غلظت خون نیز بالا میرود. اما مقدار طبیعی غلظت خون در مردان 42 تا 54 درصد و در زنان 38 تا 46 درصد است. بنابراین اگر غلظت خون شما از این رقم بالاتر باشد. خون شما غلیظ هست و باید به پزشک مراجعه کنید.
برای اندازه گیری غلظت خون تنها راه ممکن گرفتن آزمایش خون از شما می باشد. که این کار را می توانید با مراجعه به کلینک های درمانی در مراکز بهداشت ها انجام دهید.

غلظت خون باعث چه میشود ؟

خون و سرطان بزرگسالان (هماتولوژی انکولوژی) تصریح کرد: غلظت خون گاهی منجر به افزایش متوسط فشار خون می‌شود که این مورد نیز می‌تواند به علائم بیمار اضافه شود.
قتعا نام غلظت خون به گوشتان خورده است، نوعی بیماری که باعث کند شدن حرکت خون در رگ و قلب‌ها شده که با گرفتگی اندام‌هایی نطیر دست و پا موحب سکته مغزی خواهد شد.

نمونه برای آزمایشات خون
نمونه برای آزمایشات خون

غلظت خون تا چه حد خطرناکه :

در این حالت هموگلوبين‌ خون بيمار بيشتر از يك فرد عادی است. به این معنی که هموگلوبین بالاتر از 18 در مردان و بیشتر از16 در زنان به عنوان غلظت خون تشخیص داده می شود.
بيماری غلظت خون به دو دسته اوليه و ثانويه تقسيم می شود كه در بيماری غلظت خون اوليه، توليد گلبول‌های قرمز خون توسط سيستم خون ساز بدن به صورت خودكار بالاست. در غلظت خون ثانويه، سيستم خون ساز بدن سالم است ولی بيماری‌هايی مانند بيماری‌های مزمن ريوی، كليوی و قلبی و یا تومورها، کاهش اکسیژن رسانی بافتی، بودن در ارتفاعات، سیگار کشیدن و زندگی در هوای آلوده موجب افزایش غلظت خون می شوند.
افزایش غلظت خون از این جهت خطرناک است که موجب کند شدن حرکت خون در عروق شده و خطر سکته را افزایش می دهد.

آیا غلظت خون باعث سر گیجه می شود:بله
سرگیجه ،درد شکم ،دردهای مفاصل،خارش پس از دوش یا حمام،قرمزی کف دست و کف پا

علائم پلی سیتمی ثانویه ممکن است شبیه علائم بیماری زمینه ای باشد. بنابراین، تنگی نفس، سرفه مزمن، اختلال در خواب (آپنه خواب)، سرگیجه، یا خستگی ممکن است در بیماران مبتلا به پلی سیتمی متداول باشد.
علت هموگلوبین پایین خون چیست

دلایل متعددی برای کمبود هموگلوبین خون وجود دارد، مثلا:

کم‌خونی ناشی از کمبود آهن؛
بارداری؛
مشکلات ناشی از کبد یا کلیه؛
بیماری‌های مزمن..
غلظت خونه پریودی :
غلظت جریان قاعدگی شما تا حدودی نشانه میزان مخلوط آندومتر یا بافت رحم با خون است. به طور معمول خون قاعدگی به دلیل بافتی که در آن قرار دارد کمی غلیظ تر از خونریزی عادی است. گاهی اوقات وجود لخته های بزرگ و غیر عادی در صورت تکرار شدن در دوره پریود نشانه ای از ابتلا به فیبروم (رشد غیر طبیعی دیواره رحم) می باشد. فیبروم ها اگرچه سرطانی نیستند اما باعث ناراحتی و خونریزی شدید در برخی از خانم ها می شود.
غلظت خون :
برای این­که میزان گلبول قرمز خون شما کاهش یابد، ناچارید یکی از داروهایی که برای کاهش تولید گلبول‌­های قرمز جدید در مغزاستخوان تجویز می­‌شوند، مصرف کنید.

Hydroxyurea یک داروی درمان سرطان است که باعث کاهش رشد سلول­‌های جدید در بدن شما می‌­شود. این دارو، تعداد گلبو­ل­‌های قرمز خون و پلاکت­‌ها را کاهش می‌­دهد.

غلظت خون چگونه درمان می شود ؟

برای این­که میزان گلبول قرمز خون شما کاهش یابد، ناچارید یکی از داروهایی که برای کاهش تولید گلبول‌­های قرمز جدید در مغزاستخوان تجویز می­‌شوند، مصرف کنید.

آزمایش خون در محمد شهر

چه چیزی غلظت خون راکم میکند :

دارچین – شوید – سیر – ریشه شیرین بیان –زنجبیل –چای کوهی – چای سبز –

چه چیزی غلظت خون را افزایش میدهد :

انواع گوشت‌ها، مصرف زیاد جگر و مصرف بیش از اندازه چربی نسبت به سایر موادغذایی تاثیر بیشتری در افزایش غلظت خون خواهند داشت، ولی موادغذایی ترکیبی از کربوهیدرات‌ها که برنج را هم شامل می‌شوند باعث بروز چنین اتفاقی نمی‌افتد. قند‌ها باعث میشوند که غلظت خون افزایش یابد ، برنج یا نان و ماکارانی روی انسداد مجاری ادراری، سنگ‌کلیه و صفری هم نمی‌توانند اثر بگذارند؛ چرا که سنگ‌های کلیوی سنگ‌هایی هستند که یا اسیداوریکی یا اگزالاتی (شایع‌ترین سنگ‌های کلیوی) هستند؛ به همین علت مواد حاوی کلسیم با پروتئین را محدود می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *