کم خونی

کم خونی

کم خونی

منظور از کم خونی چیست؟

همانطور که در مقدمه عنوان شد، یکی از گلبول های موجود در جریان خون گلبول قرمز نام دارد. گلبول های قرمز کارهای متفاوتی انجام می دهند که مهمترین آن ها حمل یک ماده ی پروتئینی با عنوان هموگلوبین است. واحد اندازه گیری هموگلوبین، میلی گرم در دسی لیتر خون می باشد.

83424942396134431937

                   گلبول قرمز

هرگاه به هر دلیل میزان هموگلوبین کم شود، می گوییم فرد دچار کم خونی شده است. برای آنکه در تعریف کم خونی اتفاق نظر وجود داشته باشد هموگلوبین کمتر از 14 در آقایان و کمتر از 12 در خانم ها را کم خونی می نامیم.در جریان خون به ازای هر گلبول سفید تقریبا هزار گلبول قرمز وجود دارد.

1263015 749

   گلبول های قرمز در کنار گلبول های سفید

علاوه بر این تعریف، برای آگاهی از شدت بیماری، کم خونی دارای درجه بندی نیز می باشد، به عنوان مثال در آقایان هموگلوبین بین 13 و 14 را کم خونی خفیف، بین 12 و 13 را کم خونی متوسط و کمتر از 10 را کم خونی شدید می نامند.

ادامه مطلب…

_______________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

کم خونی های ناشی از کمبود B12 و فولیک اسید

 

 

کم خونی های ناشی از کمبود B12 و فولیک اسید

 

 

همانطور که تاکنون به دلایل مختلف در بخش های پیشین عنوان کرده ام، کم خونی ها را با مکانیزم های مختلف تقسیم بندی می کنند. از جمله تقسیم بندی براساس شدت که به سه نوع خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شوند.

 

یکی دیگر از انواع تقسیم بندی کم خونی ها، طبقه بندی آن ها بر اساس اندازه ی گلبول های قرمز است در این نوع تقسیم بندی، کم خونی ها به سه گروه تقسیم می شوند که عبارتند از:

 

1. کم خونی میکروسیتیک (گلبول های قرمز اندازه ای کوچک دارند.)

 

2. کم خونی نرموسیتیک (اندازه گلبول های قرمز متوسط و معمولی است.)

 

3. کم خونی ماکروسیتیک (گلبول های قرمز بزرگتر از حد نرمال هستند.)

 

هرکدام از انواع کم خونی ها در این تقسیم بندی خود دارای علل متعدد است به عنوان مثال کم خونی میکروسیتیک به علل متعدد مثل تالاسمی، کم خونی فقر آهن و… بوجود می آید.

 

مهمترین علت کم خونی از نوع ماکروسیتیک، کم خونی هایی هستند که به علت کمبود فولیک اسید (فولات) و ویتامین B12 بوجود می آیند.

 

در این مقاله، سعی می شود تا بطور خلاصه، درباره، علل بوجود آورنده، علائم بالینی، تشخیص و درمان کم خونی ماکروستیک صحبت کنیم.

ادامه مطلب…

 

 

نویسنده : دکتر علیرضا خدامی

 

کلمات کلیدی : کم خونی ، فقر آهن ، کم خونی مینور ، کم خونی در کودکان ، کم خونی در دوران بارداری ، کم خونی داسی شکل ، کم خونی شدید، کم خونی و لاغری ، کم خونی و درمان آن ، کم خونی چیست ؟