آزمایش تیروئید

درمورد آزمایش  تیروئید کم‌کاری و یا پر کاری تیروئید چه می دانید؟ آیا با علائم این اختلال غده تیروئید آشنایی دارید؟ ما قصد داریم در این مقاله  شما را با آزمایش تیروئید وپر کاری وکم کاری  غده تیروئید آشنا کنیم لطفا تا آخر مقاله با ما همرا باشید .

آزمایش تیروئید

آزمایش تیروئید نوعی آزمایش است که برای تشخیص درست عملکرد غده تیروئید با اندازه گیری میزان هورمون های تیروئید در خون استفاده می شود. این آزمایش نوسط خون و از ورید بازوی شما صورت می گیرد. این آزمایش به تشخیص بیماری های غده تیروئید کمک می کند به بیماری هایی مثل کم کاری ویا پر کاری آن، غده ی تیروئید پروانه ای شکل است که در بخش  جلویی گردن شما قرار دارد. وظیفه آن تولید هورمون های تیروئیدی می باشد  که در جریان خون شما حرکت می کند و خیلی از جنبه های متابولیسم بدن شما از جمله دما، وزن و انرژی را تنظیم می کند.

برای انجام این آزمایش نیازی به ناشتا بودن ندارید. البته بعضی از پزشکان معتقدند که خوب است برای انجام آزمایش تیروئید ناشتا باشید. در این مورد شما باید با پزشک خود صحبت کنید. 

آزمایش تیروئید
آزمایش تیروئید

تیروئید چیست؟

تیروئید غده کوچکی در زیر پوست و ماهیچه ها در جلوی گردن است ، در محلی که پاپیون قرار می گیرد. دو نوع هورمون تیروئید تولید می کند: T3 (تری یدوتیرونین) و T4 (تیروکسین). این به بدن کمک می کند تا کارهای زیادی مانند دریافت انرژی از غذا، رشد و رشد جنسی را انجام دهد .

هیپوفیز غده ای به اندازه نخود در پایین مغز است که هورمون محرک تیروئید (TSH) را می سازد . TSH تیروئید را تحریک می کند تا هورمون تیروئید بیشتری بسازد. غده هیپوفیز و غده تیروئید به یکدیگر پیام می فرستند که چه مقدار هورمون برای حفظ سطح طبیعی باید تولید کنند.

چه نوع مشکلات تیروئید وجود دارد؟

انواع اصلی مشکلات تیروئید عبارتند از:

1.پرکاری تیروئید :

این زمانی است که تیروئید بیش از حد فعال است و هورمون تیروئید بیش از حد تولید می کند. شایع ترین علائم پرکاری تیروئید احساس اضطراب یا عصبی بودن، ناتوانی در تحمل گرما، تپش قلب ، احساس خستگی و کاهش وزن است، حتی اگر به همان میزان غذا می خورید. پرکاری تیروئید گاهی اوقات تیروتوکسیکوز نامیده می شود.

2.کم کاری تیروئید :

 این زمانی است که تیروئید کم کار است و هورمون تیروئید کافی تولید نمی کند. کم کاری تیروئید می تواند سال ها بدون نشان دادن هیچ علامتی ادامه یابد. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، می توانند بسیار متنوع باشند و می توانند شامل خستگی، ناتوانی در تحمل سرما، یبوست، خشکی پوست، افزایش وزن، ضعف حافظه و افسردگی باشند.

3.سرطان تیروئید : 

 این زمانی است که برخی از سلول های تیروئید سرطانی می شوند. سرطان تیروئید در زنان شایع‌تر از مردان است و معمولاً در سنین پنجاه سالگی تشخیص داده می‌شود. معمولاً می توان با موفقیت درمان کرد.

سایر مشکلات تیروئید

 شامل گره هایی است که در تیروئید رشد می کنند، تیروئید ملتهب و تیروئید بزرگ شده ( گواتر ). این شرایط ممکن است منجر به پرکاری یا کم کاری تیروئید شود.

از آنجایی که غده تیروئید نقش مهمی در کنترل بسیاری از عملکردهای بدن ایفا می کند، زمانی که آن طور که باید عمل نکند، مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد می شود. اگر فکر می کنید ممکن است مشکل تیروئید داشته باشید، مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید.

آزمایش تیروئید
آزمایش تیروئید

 آزمایش خون تیروئید چیست؟

پزشکان از آزمایش خون برای بررسی مشکلات تیروئید یا هیپوفیز استفاده می کنند. در کودکانی که قبلاً با مشکلات تیروئید یا هیپوفیز تشخیص داده شده اند، از این آزمایشات برای راهنمایی درمان استفاده می شود.

آزمایش‌های خون تیروئید که معمولاً سفارش می‌شوند عبارتند از:

آزمایش TSH:

هورمون محرک تیروئید (TSH) در غده هیپوفیز تولید می شود و تعادل هورمون های تیروئید – از جمله T4 و T3 – را در جریان خون تنظیم می کند. این معمولاً اولین آزمایشی است که ارائه دهنده شما برای بررسی عدم تعادل هورمون تیروئید انجام می دهد. در بیشتر مواقع، کمبود هورمون تیروئید (کم کاری تیروئید) با سطح TSH بالا همراه است، در حالی که بیش از حد هورمون تیروئید (پرکاری تیروئید) با سطح TSH پایین همراه است.

اگر TSH غیر طبیعی باشد، اندازه گیری مستقیم هورمون های تیروئید، از جمله تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) ممکن است برای ارزیابی بیشتر مشکل انجام شود. محدوده تست نرمال برای بزرگسالان: 0.40 – 4.50 mIU/mL (میلی واحد بین المللی در هر لیتر خون).

آزمایش T4:

 آزمایشات تیروکسین برای کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید، و برای نظارت بر درمان اختلالات تیروئید استفاده می شود. T4 پایین با کم کاری تیروئید دیده می شود، در حالی که سطح T4 بالا ممکن است نشان دهنده پرکاری تیروئید باشد. محدوده طبیعی برای بزرگسالان: 5.0 – 11.0 ug/dL (میکروگرم در دسی لیتر خون).

آزمایش FT4 ،T4  :

 آزاد یا تیروکسین آزاد روشی برای اندازه گیری T4 است که اثر پروتئین هایی که به طور طبیعی به T4 متصل می شوند را از بین می برد و ممکن است از اندازه گیری دقیق جلوگیری کند. محدوده آزمایش نرمال برای بزرگسالان: 0.9 – 1.7 نانوگرم در دسی لیتر (نانوگرم در دسی لیتر خون)

آزمایش T3: 

آزمایش های تری یدوتیرونین به تشخیص پرکاری تیروئید یا نشان دادن شدت پرکاری تیروئید کمک می کند. سطوح پایین T3 را می توان در کم کاری تیروئید مشاهده کرد، اما اغلب این آزمایش در تشخیص و مدیریت پرکاری تیروئید، جایی که سطح T3 بالا است، مفید است. محدوده طبیعی: 100 – 200 نانوگرم در دسی لیتر (نانوگرم در دسی لیتر خون).

آزمایش FT3 T3  :

آزاد یا تری یدوتیرونین آزاد روشی برای اندازه گیری T3 است که اثر پروتئین هایی که به طور طبیعی به T3 متصل می شوند را از بین می برد و ممکن است از اندازه گیری دقیق جلوگیری کند. محدوده طبیعی: 2.3 – 4.1 pg/mL (پیکوگرم در میلی لیتر خون)

این آزمایش‌ها به تنهایی برای تشخیص هیچ بیماری نیستند، اما ممکن است ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما را وادار به انجام آزمایش‌های اضافی برای ارزیابی اختلال احتمالی تیروئید کنند.

آزمایش تیروئید
آزمایش تیروئید

آزمایش‌های خون اضافی ممکن است شامل موارد زیر باشد

آنتی بادی های تیروئید :

 این آزمایش ها به شناسایی انواع مختلف شرایط خودایمنی تیروئید کمک می کند. آزمایش های رایج آنتی بادی تیروئید شامل آنتی بادی های میکروزومی (همچنین به عنوان آنتی بادی های پراکسیداز تیروئید یا آنتی بادی های TPO شناخته می شود )، آنتی بادی های تیروگلوبولین (همچنین به عنوان آنتی بادی های TG شناخته می شوند ) و آنتی بادی های گیرنده تیروئید (شامل ایمونوگلوبولین های محرک تیروئید [TSI] و ایمونوگلوبولین های مسدود کننده تیروئید [T] ).

کلسی تونین : 

این آزمایش برای تشخیص هیپرپلازی سلول C و سرطان مدولاری تیروئید، که هر دو از اختلالات تیروئید نادر هستند، استفاده می شود.

تیروگلوبولین :

این آزمایش برای تشخیص تیروئیدیت (التهاب تیروئید) و نظارت بر درمان سرطان تیروئید استفاده می شود.

آزمایش تیروئید
آزمایش تیروئید

آزمایشات غیر خونی

جذب ید رادیواکتیو

از آنجا که T4 حاوی ید است، غده تیروئید باید مقدار زیادی ید را از جریان خون بیرون بکشد تا مقدار مناسبی از T4 تولید کند. تیروئید مکانیسم بسیار فعالی برای انجام این کار ایجاد کرده است. بنابراین، این فعالیت را می توان با بلعیدن مقدار کمی ید که رادیواکتیو است، اندازه گیری کرد.

رادیواکتیویته به پزشک اجازه می دهد تا ید را ردیابی کند. با اندازه گیری میزان رادیواکتیویتی که توسط غده تیروئید جذب می شود (جذب ید رادیواکتیو، RAIU)، پزشکان ممکن است تشخیص دهند که آیا غده به طور طبیعی کار می کند یا خیر. RAIU بسیار بالا در افرادی که غده تیروئید آنها بیش فعال است ( پرکاری تیروئید ) دیده می شود، در حالی که RAIU پایین زمانی دیده می شود که غده تیروئید کم کار باشد (کم کاری تیروئید) .

 علاوه بر جذب ید رادیواکتیو، ممکن است اسکن تیروئید نیز انجام شود که تصویری از غده تیروئید را نشان می‌دهد و نشان می‌دهد که چه قسمت‌هایی از تیروئید ید را جذب کرده‌اند (به بروشور ندول‌های تیروئید مراجعه کنید ).

 

داروهایی که با آزمایش عملکرد تیروئید تداخل دارند

 

داروهای زیادی وجود دارند که می توانند بر تست عملکرد تیروئید تاثیر بگذارند. برخی از نمونه های رایج عبارتند از:

 

استروژن‌ها :

مانند قرص‌های ضدبارداری یا در دوران بارداری، باعث سطح بالایی از T4 و T3 می‌شوند. این به این دلیل است که استروژن ها سطح پروتئین های اتصال را افزایش می دهند. در این مواقع بهتر است برای ارزیابی تیروئید هم TSH و هم T4 آزاد را بخواهید که معمولاً در محدوده طبیعی خواهد بود.

بیوتین :

 مکملی که معمولاً بدون نسخه مصرف می‌شود، می‌تواند باعث شود که اندازه‌گیری چندین آزمایش عملکرد تیروئید غیرطبیعی به نظر برسد، در حالی که آنها در واقع در خون طبیعی هستند. بیوتین نباید به مدت 2 روز قبل از خونگیری برای آزمایش عملکرد تیروئید مصرف شود تا از این اثر جلوگیری شود.

چگونه برای این آزمایش تیرئید آماده شویم؟

معمولاً برای این آزمایش هیچ آمادگی لازم نیست. در بسیاری از موارد، می توان آن را در هر زمانی از روز بدون ناشتا انجام داد، اما قبل از موعد با پزشک خود مشورت کنید. همچنین قبل از انجام آزمایش به پزشک خود اطلاع دهید که آیا دارویی مصرف می کنید.

آزمایش تیروئید
آزمایش تیروئید

آزمایش تیروئید در بارداری

 باید بدانیی که افرادی باردار هستند  باید آزمایش تیروئید را به موقع انجام دهند. در زمان بارداری ممکن است هورمون های تیروئید فرد  با تغییرات دچار شوند و درون بدن فرد بیشتر شود وکم شود. شخصی که باردار است و به کم کاری و یا پرکاری تیروئید مبتلا می شود، امکانش زیاد است که خطراتی برای جنین رخ دهد .  در این حالت باید سریعا  به پزشک خود مراجعه کرده تا بتوانید از این مشکل پیشگیری کنید. در نظر داشته باشید تیروئید در بارداری می تواند یک سری عوارض جبران ناپذیری برای جنین و مادر داشته باشد. مشکلات تیروئیدی می‌ تواند بر روی رشد جنین موثر باشد  و باعث  شود که جنین به صورت کافی رشد نکند.

 

آزمایش تیروئید در نوزادان

هنگامی  که نوزادی متولد می شود مقدار  این دو هورمون سنجش می شود چون که کم کاری و یا پرکاری تیروئید در نوزادان اثر سوء بسیاری را در رشد آنها می گذارد و موجب می شود تا با اختلالاتی همانند عدم رشد کافی رو به رو شوند.

آزمایش غربالگری تیروئید که در زمان تولد نوزاد از روز سوم تا روز پنجم از خون کف پای نوزاد شکل می گیرد در حالتی  که نوزاد دچار مشکلی بوده باشد مرکز بهداشت به والدین اعلام می کند و اگر TSH نوزاد بین ۵ تا ۱۰ باشد آزمایش غربالگری تکرار و اگر بیشتر از ۱۰ باشد باید بسته به نظر پزشک برای درمان اقدام کرد.

آزمایش تیروئید
آزمایش تیروئید

 

حرف آخر

مجموعه گلسا با استفاده از دستگاه های معتبر می تواند آزمایش ها مورد نیاز شما را ارائه دهد. شما می توانید برای این آزمایش به آزمایشگاه ما تشریف بیاورید و از مشکل خود با خبر شوید.

آدرس : کرج محمد شهر بلوار امام خمینی کوچه داروخانه شبانه روزی دکتر شبستری

شماره تلفن : 02636207634

 فکس : 02636217537

شماره همراه: 09124949376

 

سوالات متداول 

1.شرایط آزمایش تیروئید در زمان قاعدگی چیست؟ 

یکی از سوالات رایج در بین بانوان این است که آیا در زمان سیکل عادت ماهانه می‌توا‌نند آزمایش خون دهند؟ این موضوع به نوع آزمایش باز می‌گردد. آزمایش تیروئید در زمان قاعدگی شرایط خاصی نداشته و به طور معمول انجام خواهد شد. 

2. آیا بیماری تیروئید قابل درمان است؟

به دلیل تفاوت بین ایده های “درمان” و “درمان” پاسخ به این سؤال دشوار است. همه بیماری های تیروئید قابل درمان هستند و در نتیجه عملکرد تیروئید طبیعی است. با این حال، این اغلب نیاز به مصرف دارو برای حفظ وضعیت طبیعی تیروئید دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *