10سوال متداول درباره پوکی استخوان 

10سوال متداول درباره پوکی استخوان :کاهش تراکم استخوان و از بین رفتن بافت استخوانی و در نتیجه استخوان های ضعیف و شکننده از علائم پوکی استخوان است. اگر پوکی استخوان دارید، در معرض خطر بیشتری برای شکستگی، به خصوص در لگن، ستون فقرات و مچ دست هستید. پوکی استخوان اغلب به عنوان وضعیتی در نظر گرفته می شود که توانایی زنان مسن را برای تشکیل استخوان های جدید کاهش می دهد. البته عوامل پوکی استخوان خیلی زودتر از چنین گروه های سنی شروع می شوند. از آنجایی که تراکم استخوان در حدود 25 سالگی به اوج خود می رسد، مهم است که استخوان ها را قبل از این سن تقویت کنید تا در مراحل بعدی زندگی قوی و قوی نگه داشته شوند. دریافت کافی کلسیم یکی از عوامل اصلی برای استحکام استخوان ها است.

10سوال متداول درباره پوکی استخوان 

10سوال متداول درباره پوکی استخوان

10سوال متداول درباره پوکی استخوان 

آزمایشگاه گلسا در این  مقاله تصمیم گرفتیه به برخی از رایج ترین سوالات شما در مورد پوکی استخوان پاسخ دهیم. 

1.چه افرادي در معرض خطر هستند؟ 

زنان، افراد مسن، بیماران دچار پرکاري تیروئید، مصرف کنندگان داروهاي حاوي کورتون (مبتلایان به آسم و بیماري هاي التهابی پوست و…)، کسانی که سابقه خانوادگی پوکی استخوان دارند، افراد بی حرکت به علت فلج یا افرادي که دراز مدت بستري در بیمارستان یا منزل هستند، افراد بسیار لاغر، سیگاریها و مبتلایان به یائسگی زودرس. 

 

2. دلایلی که زنان بیشتر در معرض این پوکی استخوان هستند؟

در مقایسه با مردان، زنان استخوان های ظریف تری دارند و به دلیل تغییرات هورمونی که در دوران یائسگی به خصوص در سنین بالای 45 سال رخ می دهد، به دلیل کم کاری تخمدان ها از استروژن که هورمون تقویت کننده استخوان است، محروم می شوند. 

 

3.بیماري خاموش (اوستئوپورز) چه نشانه هایی دارد؟ 

همانگونه که یادآوري شد، این بیماري اغلب در مراحل اولیه بدون علامت است، شاید بیمار از درد شدید پس از ضربه به اندام ها شاکی باشد، کمردرد نیز از نشانه هاي دیگر است، در مراحل نهایی تغییر شکل ستون فقرات (به شکل قوز) کاهش قد، و شکستگی ها رخ می دهد. 

 

10سوال متداول درباره پوکی استخوان 

 

10سوال متداول درباره پوکی استخوان

4. شکستگی های پوکی استخوان با سایر شکستگی ها چه تفاوت هایی دارند؟

برای شکستن یک استخوان، به عنوان مثال در تصادف یا سقوط از ارتفاع، انرژی زیادی لازم است، اما برای این افراد این اتفاق زمانی می افتد که از یک پله به پایین سقوط می کنید.

 

5. آیا این بیماری صحیح است؟ آیا تشخیص او قطعی است؟

هیچ راه بالینی وجود ندارد که در معاینه به صراحت بگوییم که پزشک از پوکی استخوان رنج می برد، درد استخوان به تنهایی کافی نیست، در اشعه ایکس (اشعه ایکس) نیز علائم کاهش تراکم استخوان وجود دارد. بهترین و مطمئن ترین تشخیص اندازه گیری تراکم مواد معدنی است که توسط متخصصین غدد، روماتولوژیست (تشخیص بیماران) تجویز می شود.

 

6.این بیماري بطور دقیق چگونه تشخیص داده می شود؟ آیا تشخیص آن قطعی است؟ 

هیچ راه بالینی وجود ندارد که در معاینه، پزشک به صورت قطعی بگوید که بیمار به پوکی استخوان مبتلاست ،درد استخوان ها به تنهایی کافی نیست، در رادیوگرافی (عکسبرداري با اشعه ایکس) هم نشانه هایی از کاهش دانسیته استخوانی را می توان مشاهده کرد ولی بهترین و مطمئن ترین وسیله تشخیص، سنجش تراکم معدنی استخوانی است که توسط روماتولوژیست ها (تشخیص بیماری ها) تجویز می شود.

باید به طور معمول زنان بالاي 65 سال و در مردان و زنان جوانتر که حداقل تجربه یک بار شکستگی را به علت شکنندگی استخوان در ضربات (خفیف یا غیرقابل ملاحظه دارند) انجام شود، در این روش میزان تراکم استخوان ازنظر مواد معدنی در گردن استخوان ران و مهره هاي کمري اندازه گیري می شود که در صورتی که از حد استاندار د پایین تر باشد.

پوکی استخوان اطلاق می شود که در سه سطح قابل سنجش است؛ سبز که منطقه ایمن است و زرد و قرمز تمایل به خطر را نشان می دهد، قابل تذکر است که به صورت قطعی به جز موارد اندکی در آزمایشگاه نمی توان به تشخیص پوکی استخوان رسید، البته در بیماري پرکاري تیروئید، افزایش سطح گلوکوکورتیکوئید اختلال کارکرد غدد داخلی، بیماري هاي کلیوي و گوارشی کمک کننده است. 

 

7.چه روشی براي پیش گیري توصیه می شود؟ چه میوه ها و غذاهایی مفید است؟ 

در اینجا نیز شعار راهبردی پیشگیری بسیار ارزان است، اما اگر به آن عمل نشود بسیار زیان بار است.

ـ مصرف کلسیم و ویتامین دي: به طور معمول افراد جامعه، دچار کمبود کلسیم و ویتامین دي نسبت به استاندارد جهانی هستند. روزانه 400 تا 800 واحد بین المللی ویتامین D توصیه می شود، اما برخی از افراد به دلیل سرطان پوست از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب می کنند یا در مناطقی مانند شمال کشور زندگی می کنند که از نور خورشید کمتری بهره مند هستند. این افراد روزانه به 1000 واحد بین المللی نیاز دارند و زمانی که فرد یائسه می شود نیاز روزانه آنها 1200 میلی گرم کلسیم است و اگر هنوز به آن مرحله نرسیده باشند نیاز روزانه آنها 1000 گرم کلسیم است.

10سوال متداول درباره پوکی استخوان 

10سوال متداول درباره پوکی استخوان

 نکته مربوط به اهمیت وزن است، زیرا هر چه وزن آن بیشتر باشد، کمتر است و فعالیت استخوان کمتر می شود، بنابراین افراد چاق و مسن در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، افراد چاق به دلیل نبود آن هستند. حفظ تعادل و اعمال فشار بیش از حد به احتمال زیاد به زانو، لگن و مچ پا آسیب می رساند.

هرگاه فردی از مکمل‌های کلسیم و مواد دارویی شخصی استفاده می‌کند، برای کاهش عوارض جانبی دارو، بهتر است از خاصیت ضد نفخ استفاده کند یا افرادی که مشکلات کلیوی دارند (مثلاً سنگ کلیه) مایعات فراوان همراه با کلسیم مصرف کنند.

 – هر زمان که خانمی از داروهای هورمونی مانند استروژن زنانه استفاده می کند، می تواند آزمایشات ویژه ای را برای خانم ها انجام دهد.

 -غذاهایی که حاوي کلسیم بالاتر می باشد عبارت است از: سردسته مواد غذایی حاوي کلسیم، لبنیات است ،

(شیر ماست پنیر و …) در مرکبات (پرتقال) علاوه بر ویتامین سی، کلسیم بالایی دارد، گلابی، سیب، گریپ فوروت، کاهو، اسفناج، نخود فرنگی، هویج و…  

 

8. ورزش چه نقشی در پیشگیري از پوکی استخوان دارد؟ چه نوع ورزشی مفید است؟ 

مطالعات مختلفی وجود دارد، ورزشی که بیشترین نقش را در حفظ جرم دارد، پیاده روی بین 30 تا 20 دقیقه در روز است، به جز یک جفت کفش، هیچ وسیله دیگری لازم نیست.

در افرادي که قادر به پیاده روي نیستند، فیزیوتراپی و حرکات کششی در منزل نیز مفید است، افراد مسن بهتر است از عصا یا واکر جهت پیاده روي استفاده شود، زیرا خطر سقوط بالاست. 

افراد سالمندتر بهتر است در نور کافی و سطوح غیر شیب دار راهپیمایی کنند، از تردد در مسیر یخ زده لغزنده اجتناب کنند، این افراد نباید قبل از پیاده روي از داروي آرام بخش و اعصاب استفاده نمایند.

 

9. توصیه های عمومی برای بیماران

  • سیگار نکش.
  •   بیش از 5 درصد وزن کم نکنید.
  • از مصرف الکل خودداری کنید.
  • هنگام مصرف داروهای سرطان، ضد تشنج و تیروئید، کلسیم و ویتامین کافی دریافت کنید.
  • افراد مسن مبتلا به پوکی استخوان از کمربند استفاده می کنند.
  • افراد مبتلا به بیماری های روده ای، آرتریت (بیماری های روماتیسمی) و بیماری های ریوی که بیش از سه ماه از داروهای حاوی کورتون استفاده می کنند، طبق نظر پزشک معالج، ویتامین D و کلسیم کافی مصرف کنند.
  •  افرادی که سابقه خانوادگی شکستگی های ناشی از پوکی استخوان دارند (بستگان درجه یک) باید به پزشک (به ویژه خانم ها) مراجعه کنند.

10سوال متداول درباره پوکی استخوان 

10سوال متداول درباره پوکی استخوان

10. آیا پوکی استخوان و مواد معدنی استخوان فقط در افراد مسن رخ می دهد؟

 خیر، برای همه افرادی که باید مواد معدنی کافی مانند کلسیم و ویتامین ها را مصرف کنند . به دلیل بیماری یا سوءتغذیه از آن رنج می برند و یا از آن سوء استفاده می کنند و تظاهرات جدی به شکل های شدید مثلا در دوران بارداری و شیردهی دارند، مشکل ساز می شود. از آنجایی که کلسیم جنین و کودک توسط مادر تامین می شود. مادر باید نسبتی از شیر و لبنیات را در رژیم غذایی خود داشته باشد.

در دوران کودکی، بیمار مبتلا به ریکنز (راشی تیسم) در کودکان در حال رشد به دلیل ویتامین D یا اختلال در ساختار آن رخ می دهد. که منجر به تغییر شکل استخوان ها می شود، اما در نوجوانان، به ویژه قبل از دو سال از بلوغ، یک نوع ناشناخته از پوکی استخوان در سنین 14 تا 10 سالگی رخ می دهد.

تظاهر اصلی آن درد و درد است که در آزمایشات کلسیم و فسفر خون طبیعی است، باید بدانیم که این بیماری خودبه‌خود بهبود می‌یابد، اما در این حالت ممکن است شکستگی در استخوان‌های فمور، ساق پا و مچ دست ایجاد شود. با مصرف لبنیات و استفاده از نور آفتاب با این بیماری مبارزه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *