علم فیزیولوژیک

 علم فیزیولوژیک در کارکرد اندام ها

فیزیولوژی دانش بررسی شیوه  کارکرد اندام‌های مختلف بدن می باشد . فیزیولوژی از شاخه‌های زیست‌شناسی که خود به زیرشاخه‌های فیزیولوژی جانوری، فیزیولوژی دامی، فیزیولوژی گیاهی، فیزیولوژی سلولی و فیزیولوژی پزشکی (انسانی)، نوروفیزیولوژی، فیزیولوژی ورزشی و… نیز  تقسیم می‌شود. فیزیولوژی همچنین یکی از دانش‌های پایه‌ای در پزشکی می باشد  که ارتباط تنگاتنگی با دانش کالبدشناسی (آناتومی)  نیز دارد.

اثرات فعالیت فیزیکی در سلامتی انسان

. اثرات فیزیولوژیک

. اثرات روانی

.اثرات جسمی

فعالیت فیزیکی و به عبارت دیگر ورزشی در افراد سالم  و بیمار اثرات مفید بسیاری در درمان و پیشگیری از بیماریهای مختلف بخصوص بیماریهای قلبی_ عروقی دارد و امروزه علم جدید جهت این امر یعنی قرار دادن ورزش و فعالیت فیزیکی در بطن برنامه های درمانی و پزشکی کوشش فراوانی نموده است.

اثرات فعالیت فیزیکی در سلامتی انسان
اثرات فعالیت فیزیکی در سلامتی انسان

اثرات فیزیو لوژیک ورزش

. بهبود کارکرد کلیه قلب و ریه

. کمک به ترمیم محل عمل

. کاهش ضربان قلب و فشار خون

. بهبود علائم در بیماران مبتلا به درد آنژینی

. افزایش خونرسایی به عضله قلب

.کاهش چربی های مضر خون

. کاهش قند خون

. کاهش خطر ابتلا به سکته های مغزی و قلبی

اثرات روحی ورزش

. کاهش اضطراب و افسردگی و فشارهای روحی و روانی

. افزایش نشاط و شادابی و اعتماد به نفس

. افزایش قدرت تفکر و تمرکز

.کمک در ترک سیگار

اثرات فیزیو لوژیک ورزش

 

اثرات جسمی ورزش

.کاهش وزن بدن

. تنظیم اشتها و خواب و کمک به هضم غذا

. افزایش قدرت و انعطاف پذیری عضلات و مفاصل

.تناسب اندام

.افزایش مقاومت بدن در ابتلا به بیماری های مختلف

انواع ورزش

ورزش غیر موازی :حرکاتی با تعداد کم و مقاومت وشدت زیاد که منجر به افزایش مقاومت می شود . در این ورزش ها عضلات زود تر دچار خستگی می شوند . مثل :کشتی و وزنه برداری .

ورزش هوازی : حرکاتی با تکرار زیاد و مقاومت کم که منجر به افزایش تحملعضلاتی می‌شود، در این ورزش ها عضلات دیرتر دچار خستگی می‌شوند.

مثل: پیاده روی، دوچرخه سواری ، دویدن، شنا و اسکی در تمرین هوازی سوخت بدن به بوسیله چربیهای تعمین

 

  اثرات  در گردش خون

در اثر ورزش و حرکات عضلات، ضربان قلب زیاد تر و قوى‌تر مى‌گردد. در نتيجه اکسيژن و غذاى بيشترى به بافت‌هاى بدن مى‌رسد و باعث  تقويت آنها مى‌شود. به‌عقيدهٔ پزشکان  قلب، ورزشى که به‌طور مرتب و صحيح انجام شود، بسبب  جلوگيرى از سکته‌هاى قلبى مى‌شود.

  اثرات  در گردش خون

 

 اثرات  روى دستگاه  عصبى

ورزش عملى می باشد  ارادى و در عين حال که باعث  تنظيم و درستى حرکات مى‌گردد، خونسردي، مهارت، نرمش و سرعت در کار را نيز باعث مى‌شود.

 

اثرات فیزیولوژیک بی تحرکی

کل بخشهای بدن در معرض خطرات ناشی از کم‌تحرکی و بی‌تحرکی می باشد . این خطرات به سن، سلامت جسمی ـ روانی، سطح بی‌تحرکی و مدت زمان بی‌تحرکی بستگی دارد.

 

درد

درد عوارض زیادی از  بی حرکتی نمی باشد . با این حال، افرادی که درد ناخوشایند دارند اکثرا بی تحرک یا کم تحرک هستند . پس، بسیاری از عوارض ذکر شده در اینجا نیز در افرادی دیده می شودکه در نتیجه درد بی تحرک شده اند. بی تحرکی علت اصلی مشکل است و درد دلیل دوم می باشد .

 

انعطاف ماهیچه

توانایی در کاربرد ماهیچه‌ها در بزرگ ترین  دامنه حرکت آن‌ها به دور مفصلها را انعطاف‌پذیری میگویند. این عمل در آمادگی جسمانی از اهمیت مخوصی برخوردار می باشد . با تمرینات ورزشی مقدار  توانایی  ومفاصل بدن در خم شدن و چرخیدن زیاد تر  می‌شود و در نتیجه کارایی ماهیچه‌ها بهبود می‌یابد اگر مفاصل از انعطاف کمی برخوردار باشند محدودیت حرکتی برای بدن ایجاد می‌شود.