پوکی استخوان چیست؟

تأثیر پوکی استخوان استخوان‌ها 

پوکی استخوان عارضه‌ای است که بر استخوان‌ها تأثیر می‌گذارد. نام آن از لاتین “استخوان متخلخل” گرفته شده است. داخل استخوان سالم دارای فضاهای کوچکی مانند لانه زنبوری است. پوکی استخوان اندازه این فضاها را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود استخوان قدرت و تراکم خود را از دست بدهد. علاوه بر این، قسمت بیرونی استخوان ضعیف‌تر و نازک‌تر می‌شود.

پوکی استخوان در افراد در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما در افراد مسن به ویژه زنان شایع‌تر است. افراد مبتلا به پوکی استخوان در حین انجام فعالیت‌های معمولی مانند ایستادن یا راه رفتن در معرض خطر بالای شکستگی یا شکستگی استخوان هستند. شایع‌ترین استخوان‌هایی که درگیر می‌شوند دنده‌ها، باسن و استخوان‌های مچ دست و ستون فقرات هستند.

پوکی استخوان چیست

علت پوکی استخوان

علل احتمالی پوکی استخوان عبارتند از:

  • برخی شرایط پزشکی مانند پرکاری تیروئید. آن‌ها همچنین شامل استفاده از برخی داروها هستند.

نمونه‌هایی از این داروها شامل کورتیکواستروئیدهای خوراکی یا تزریقی طولانی مدت مانند پردنیزون یا کورتیزون است.

  • کمبود استروژن در زنان زنان معمولاً در دوران پیش از یائسگی و یائسگی از کمبود استروژن رنج می‌برند.
  • کمبود کلسیم استخوان‌ها به طور مداوم مواد معدنی را از دست می‌دهند و جایگزین می‌شوند. …
  • سبک زندگی غیر فعال

علت پوکی استخوان

علائم پوکی استخوان

 

مراحل اولیه پوکی استخوان هیچ علامت یا علامت هشدار دهنده‌ای ایجاد نمی‌کند. در بیشتر موارد، افراد مبتلا به پوکی استخوان تا زمانی که دچار شکستگی نشوند، نمی‌دانند که به این بیماری مبتلا هستند.

اگر علائم ظاهر شوند، برخی از علائم اولیه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عقب رفتن لثه
  • قدرت گرفتن ضعیف
  • ناخن‌های ضعیف و شکننده

اگر علائمی ندارید اما سابقه خانوادگی پوکی استخوان دارید، صحبت با پزشک می‌تواند به شما در ارزیابی خطر کمک کند.

علائم پوکی استخوان

 

عوامل خطر پوکی استخوان

سن

 

استخوان‌های شما در حالت نوسازی دائمی هستند، استخوان جدید ساخته می‌شود و استخوان قدیمی شکسته می‌شود. وقتی جوان هستید، بدن شما سریعتر از اینکه استخوان قدیمی را تجزیه کند، استخوان جدید می‌سازد و توده استخوانی شما افزایش می‌یابد.

پس از اوایل دهه 20، این روند کند می‌شود و اکثر افراد در سن 30 سالگی به اوج توده استخوانی خود می‌رسند. با افزایش سن، توده استخوانی سریعتر از آنچه که ایجاد می‌شود از بین می‌رود. میزان احتمال ابتلا به پوکی استخوان تا حدی به میزان توده استخوانی شما در جوانی بستگی دارد.

حداکثر توده استخوانی تا حدی ارثی است و بر اساس گروه قومی نیز متفاوت است. هر چه اوج توده استخوانی شما بیشتر باشد، استخوان بیشتری در بانک دارید و با افزایش سن احتمال ابتلا به پوکی استخوان کمتر می‌شود.

یائسگی

 

یائسگی یکی دیگر از عوامل خطر اصلی است که در زنان در حدود سنین 45 تا 55 سال رخ می‌دهد. به دلیل تغییر در سطح هورمون‌های مرتبط با آن، یائسگی می‌تواند باعث شود که بدن زن با سرعت بیشتری استخوان از دست بدهد.

 

مردان در این سن به از دست دادن استخوان ادامه می‌دهند، اما با سرعت کمتری نسبت به زنان. با این حال، زمانی که به سن 65 تا 70 سالگی می‌رسند، زنان و مردان معمولاً با سرعت یکسان استخوان از دست می‌دهند.

پوکی استخوان با یائسگی

 

سایر عوامل خطر پوکی استخوان عبارتند از:
  • زن بودن:جنسیت زنان بسیار بیشتر از مردان در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند.
  • نژاد:اگر سفیدپوست یا آسیایی تبار هستید، در معرض بیشترین خطر پوکی استخوان هستید.
  • سابقه خانوادگی پوکی استخوان: داشتن یک والدین یا خواهر یا برادر مبتلا به پوکی استخوان شما را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد، به خصوص اگر مادر یا پدرتان لگن را شکسته باشد.
  • تغذیه ضعیف:مصرف کم کلسیم به کاهش تراکم استخوان، از دست دادن زودهنگام استخوان و افزایش خطر شکستگی کمک می‌کند.
  • عدم تحرک بدنی:افرادی که زمان زیادی را در حالت نشسته می‌گذرانند، نسبت به افرادی که فعالیت بیشتری دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند. هر گونه ورزش و فعالیت‌های تحمل وزن که تعادل و وضعیت بدنی خوب را بهبود می‌بخشد برای استخوان‌های شما مفید است، اما پیاده روی، دویدن، پریدن، رقصیدن و وزنه برداری بسیار مفید به نظر می‌رسد.
  • مصرف بیش از حد الکل:مصرف منظم بیش از دو نوشیدنی الکلی در روز خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.
  • سیگار کشیدن: نقش دقیق تنباکو در پوکی استخوان مشخص نیست، اما نشان داده شده است که مصرف تنباکو به ضعیف شدن استخوان‌ها کمک می‌کند.
  • وزن و اندازه استخوان‌ها: افرادی که بسیار لاغر می‌باشند یا استخوان بندی ظریفی دارند، به دلیل وجود توده استخوان کمتر، بیشتر از افراد چاق یا افرادی که اسکلت بندی درشتی دارند مستعد ابتلا به پوکی استخوان می‌باشند.

سایر عوامل خطر پوکی استخوان

شما می‌توانید برخی از این عوامل خطر پوکی استخوان مانند تغذیه نامناسب و عدم تحرک را کنترل کنید. به عنوان مثال، می‌توانید رژیم غذایی خود را بهبود ببخشید و شروع یک برنامه ورزشی می‌تواند برای سلامت استخوان شما مفید باشد. با این حال، شما نمی‌توانید سایر عوامل خطر، مانند سن یا جنسیت خود را کنترل کنید.

آیا پوکی استخوان قابل درمان است؟

هیچ درمانی برای پوکی استخوان وجود ندارد، اما درمان مناسب می‌تواند به محافظت و تقویت استخوان‌های شما کمک کند. این درمان‌ها می‌توانند به کاهش سرعت تجزیه استخوان در بدن شما کمک کنند و برخی درمان‌ها می‌توانند رشد استخوان جدید را تحریک کنند.

پوکی استخوان شدید

بدون درمان مناسب، پوکی استخوان می‌تواند بدتر شود. همانطور که استخوان‌ها نازک‌تر و ضعیف‌تر می‌شوند، خطر شکستگی افزایش می‌یابد.

علائم پوکی استخوان شدید می‌تواند شامل شکستگی ناشی از افتادن یا حتی عطسه یا سرفه شدید باشد. آن‌ها همچنین می‌توانند شامل درد پشت یا گردن یا کاهش قد باشند.

درد پشت یا گردن یا از دست دادن قد می‌تواند ناشی از شکستگی فشاری باشد. این شکستگی دریکی از مهره‌های گردن یا کمر است که آنقدر ضعیف است که تحت فشار طبیعی ستون فقرات شما می‌شکند.

اگر شکستگی ناشی از پوکی استخوان دارید، مدت زمان بهبودی آن به عوامل زیادی بستگی دارد. این موارد شامل محل شکستگی، شدت آن و همچنین سن و سابقه سلامتی شما می‌شود.

کلام آخر

پوکی استخوان باعث ضعیف و شکننده شدن استخوان‌ها می‌شود، آنقدر شکننده می‌شوند که زمین خوردن یا حتی فشارهای خفیف مانند خم شدن یا سرفه می‌تواند باعث شکستگی شود. شکستگی‌های مرتبط با پوکی استخوان بیشتر در لگن، مچ دست یا ستون فقرات رخ می‌دهد.

استخوان بافت زنده‌ای است که دائماً در حال تجزیه و جایگزینی است. پوکی استخوان زمانی اتفاق می افتد که ایجاد استخوان جدید با از بین رفتن استخوان قدیمی هماهنگ نباشد.

پوکی استخوان مردان و زنان را از هر نژادی درگیر می‌کند؛ اما زنان سفیدپوست و آسیایی، به ویژه زنان مسن‌تر که یائسه شده‌اند، در معرض بالاترین خطر قرار دارند. داروها، رژیم غذایی سالم و ورزش‌های تحمل وزن می‌توانند به جلوگیری از تحلیل استخوان یا تقویت استخوان‌های ضعیف کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *