خون شناسی

 02636207634

خون شناسی

این قسمت (خون شناسی) برای انجام آزمایش های CBC مجهز به یک دستگاه سل کانتر sysmex kx-21 و یک دستگاه سل کانترdiatron و برای انجام آزمایش ESR مجهز به دستگاه 16 SEdiman analyzer کاناله می باشد.

اگر چه سیستم های سل کانتر کلیه پارامترها و ایندکس های خونی را همراه با دیفرنشیال گلبولهای سفید گزارش می کنند ولی لام خونی بیمار حتما باید توسط کارشناس مجرب مورد بررسی قرار گرفته و مورفولوژی تمام سلول های خونی گزارش شوند.

آزمایشات خون ، خون شناسی

آزمایشات خون ، خون شناسی

همان گونه  که می دانید در آزمایشگاه گلسا، خون، پروتئین های خون و اندام های تولید کننده خون مورد آزمایش قرار می گیرد و بدین وسیله اگر بیماری وجود داشته باشد می تواند شناسایی شود.

این آزمایش ها شامل شمارش کامل خون، تعیین گروه خونی، غربالگری آنتی بادی، غربالگری انعقاد و آزمایش های آنزیم های خون و شیمی خون  است. با انجام آزمایشات مختلف بیماری هایی چون کم خونی، سرطان های خون، عفونت ها، نقص دستگاه ایمنی بدن، هموفیلی و … تعیین می شود. در زیر به توضیح بعضی از این آزمایش ها می پردازیم.

آزمایش هموگلوبین:

تعیین مقدار هموگلوبین  یکی دیگر از آزمایش هایی می باشد که باید انجام شود. چون هموگلوبین با اتصال به اکسیژن نقش حیاتی خیلی مهم در امر تنفس و اکسیژن رسانی به سلول ها را نیز دارد.

هماتوکریت:

حجم سلول های قرمز خون به کل خون، بر حسب درصد هماتوکریت می گویند. این آزمایش در هنگام شک به کم خونی، همراه با آزمایش های هموگلوبین و سلول های قرمز خونی صورت میگیرد نرمال و طبیعی بودن تعداد پلاکت های خون خیلی ضروری است.

تست کمبود ویتامین B۱۲:

وجود ویتامین B۱۲ برای سلول های عصبی، خون و DNA نیاز و ضروری می باشد .  که کمبود آن سبب به وجد آمدن خستگی   در فرد بیمار می کند. اگر مقدار  این ویتامین در بدن کم باشد و از طریق آزمایش تعیین شود، باید برای درمان از مکمل های زیادی  و حتی تزریق ویتامین نیز استفاده کرد.

آزمایش کلیه در خون شناسی:

آزمایش خون روی کلیه ها که مقدار کراتین، نیتروژن و اوره خون را اندازه می گیرد، می تواند ا سالم بودن این عضو بدن مطمئن بود. یکی دیگر از روش های تست کلیه ها، انجام سونوگرافی و رادیولوژی است.

تعیین قند خون:

آزمایش قند خون که با اختصار A1c، گلیکوهموگلوبین یا HbA1c بیان می شود، مقدار  گلوکز ذخیره شده را در هموگلوبین خون نشان می دهد. این آزمایش در بیماران دیابتی  خیلی حائز اهمیت است که می توان با آن مقدار  پیشرفت یا کنترل بیماری را چک کرد.

آزمایشات هماتولوژی در دوران بارداری:

آزمایش هایی که در زمان بارداری نیاز است انجام شود آزمایشاتی مثل ایدز،کم خونی ،سرخچه ،دیابت، کلسترول، عفونت رحم ،کم خونی داسی شکل وخیلی از تست های دیگر می باشد . هرنوع از این آزمایشات در وقت و زمان خود صورت میگیرد . برای  مثال آزمایشات ژنتیکی در سه ماهه اول بارداری و تعیین قند خون و دیابت در هفته ۲۴ بارداری صورت میگیرد . در صورت وجود دیابت بارداری، حتما باید آن را کنترل کرد. در صورت عدم کنترل مشکلات خیلی  جدی برای مادر و جنین ایجاد می شود.

بیماری های هماتولوژی

آنمی (کم خونی)

کم خونی یا آنمی  موقعی رخ میدهد که گلبول‌های قرمز به میزان  کافی وجود نداشته باشند. گلبول‌های قرمز وظیفه حمل اکسیژن و انتقال آنها به بخش ‌های متفاوت  بدن را برعهده دارند. این افراد بیشتر  از حد احساس خستگی و سرما می‌کنند. کم‌خونی انواع زیادی  دارد. شرایط متفاوت سبب کم شدن گلبول‌های قرمز خون می‌شوند:

-هموگلوبین در بدن به‌اندازه کافی ساخته نمی‌شود.

-هموگلوبین به‌اندازه کافی ساخته شده، اما درست کار نمی‌کند.

-بدن به‌اندازه کافی گلبول قرمز نمی‌سازد.

-بدن خیلی سریع گلبول‌های قرمز را تجزیه می‌کند.

هموگلوبینوپاتی:

بیماری ها و اختلالاتی که سلول های قرمز خونی را تحت تأثیر قرار می دهد به عنوان هموگلوبینوپاتی هستند که به سه شکل تالاسمی، بیماری سلول های داسی شکل و مت هموگلوبینمی می باشد. این بیماری ها احتمال دارد منشأ ژنتیکی داشته باشند.

اختلال انعقاد خون :

در این بیماری بدن قادر به تشکیل لخته خون نخواهد بود و در هنگام خونریزی، بدن دچار مشکلاتی خواهد شد. هموفیلی نمونه ای از ناهنجاری در انعقاد خون می باشد که در این افراد خونریزی قابل کنترل نخواهد بود.

 

هموفیلی

در این بیماری بدن دچار کمبود پروتئینی خاص می‌شود. این پروتئین به لخته شدن خون کمک می‌کند. هموفیلی نوعی بیماری ژنتیکی است و عوامل محیطی روی آن تاثیری ندارند. هموفیلی انواع مختلفی دارد. برخی از انواع آن خفیف بوده و برخی دیگر شدید و تهدیدکننده زندگی هستند.

لنفوم

لنفوم نوعی سرطان خون است. این سرطان سیستم لنفاوی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در نتیجه گلبول‌های سفید بدخیم می‌شوند. لنفوم باعث می‌شود که گلبول‌های سفید بیش از حد تکثیر شده و به طور غیرطبیعی پخش شوند.

این بیماری به دودسته لنفوم هوچکین و لنفوم غیر هوچکین تقسیم می‌شوند. برای درمان این بیماری معمولا شیمی‌درمانی و پرتودرمانی پیشنهاد می‌شود. گاهی هم با پیشرفت سرطان تنها برای تسکین علائم اقدامات درمانی کاربرد دارد.

دسترسی به سایر مقالات : آزمایشات بیوشیمی ، آزمایشات ، آزمایشات قند ،آنزیم های کبدی ، سلامت کبد ، آزمایش آهن ، کم خونی ، اندازه گیری الکترولیت های خون ، آزمایش CBC ، 

آدرس : کرج محمد شهر بلوار امام خمینی کوچه داروخانه شبانه روزی دکتر شبستری

شماره تلفن : 02636207634

شماره همراه: 09124949376