ایمونولوژی چیست؟

بیماری ایمونولوژی چیست؟

ایمونولوژی مطالعه دستگاه ایمنی می باشد و شاخه بسیار مهمی از علوم پزشکی و بیولوژیکی می باشد. دستگاه ایمنی از طریق خطوط دفاعی مختلف از ما در برابر عفونت نیز محافظت می کند. اگر دستگاه ایمنی آنطور که باید عمل نکند، می تواند منجر به بیماری هایی خودایمنی، آلرژی و سرطان نیز شود.

انواع ایمونولوژی چیست؟

ایمونولوژی کلاسیک
ایمونولوژی بالینی
ایمونولوژی رشد.
اکوایمونولوژی و ایمنی رفتاری.
ایمونوتراپی
ایمونولوژی تشخیصی
ایمونولوژی سرطان.
ایمونولوژی تولید مثل

چه آزمایشاتی در ایمونولوژی انجام می شود؟

این مطالعات بالینی شامل تست های IgG، IgA و IgM می باشد . اگر از نظر بیماری های خودایمنی معاینه می شوید، امکان دارد پزشک آزمایش های آنتی بادی خاصی مثل آنتی بادی روماتوئید یا آنتی بادی های ضد تیروئید را تجویز کند. تست های سرولوژی بیماری های عفونی نیز قسمتی از ایمونولوژی مکی باشند.

نقص ایمنی و ایمونولوژی بالینی :

نقص ایمنی شامل مشکلاتی در دستگاه ایمنی بدن می باشد که توانایی ایجاد دفاع مناسب را مختل می کند که اکثرا همیشه با عفونت های شدیدی نیز همراه هستند.

دو نوع نقص ایمنی وجود دارد :

۱) نقص ایمنی اولیه، اغلب از بدو تولد وجود دارد، به صورت کلی ارثی می باشد و نسبتا نادر می باشد.
2) نقص ایمنی ثانویه، که عموما در آخر عمر و امکان دارد به دنبال عفونت ایجاد شود. همانطور که در ایدز بعد از عفونت HIV اتفاق می افتد.

بیماری های خودایمنی ناشی از چیست؟

علت دقیق اختلالات خود ایمنی ناشناخته است. یک نظریه این می باشد که بعضی از میکروارگانیسم ها (مانند باکتری ها یا ویروس ها) یا داروها امکان دارد سبب به وجود آمدن تغییراتی شوند که سبب سردرگمی دستگاه ایمنی می شود. این امکان دارد بیشتر در افرادی اتفاق بیفتد که دارای ژن هایی هستند که آنها را مستعد ابتلا به اختلالات خودایمنی می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *