لیست آزمایش های چکاب کامل زنان

اهمیت آزمایشات چکاپ کامل زنان

اهمیت آزمایشات چکاپ زنان بر کسی پوشیده نیست؛ اما شاید بخواهید، بدانید این چکاپ شامل چه آزمایشاتی است .
وجود بعضی بیماری‌ها در بدن افراد، امکان دارد تا سال‌ها بدون علامت باشد. از این رو، همواره متخصصین انجام چکاپ کامل را در تمام سنین توصیه می‌کنند. اگرمی خواهید تا از وضعیت سلامتی خود آگاه بشوید و از شر بیماری‌های خاموش در امان باشید، انجام چکاپ کامل به شما توصیه می‌شود. همواره توجه داشته باشید که بیشتر خانم‌ها در معرض بعضی بیماری‌ها مانند، کم خونی هستند و از این رو، انجام چکاپ زنان امری ضروری است.

چکاپ کامل زنان شامل چه آزمایش‌هایی است؟

چکاپ کامل زنان شامل موارد زیادی می‌شود. بسیاری از خانم‌ها تصور می‌کنند، منظور از چکاپ تنها آزمایش پاپ‌اسمیر است و تنها این آزمایش را هرچند سال یک‌بار انجام می‌دهند.
اما واقعیت این است که آزمایش پاپ‌اسمیر تنها یک جز از لیست طولانی چکاپ زنان است.
بخشی از روند چکاپ کامل زنان انجام معاینات فیزیکی است.
پزشک در مورد به‌روز بودن وضعیت واکسیناسیون شما و سلامت سینه سؤالاتی می‌پرسد.
در مورد اقدامات جلوگیری از بارداری اطلاعات لازم را کسب می‌کند.

غربالگری سلامت بانوان
غربالگری سلامت بانوان

۱۰ چکاپ سلامتی که زنان باید به طور مرتب انجام دهند عبارتند از:

چکاپ فشار خون
آزمایش کلسترول
تست پاپ اسمیر
ماموگرافی
تست تراکم استخوان
آزمایش قند خون
آزمایش سرطان روده بزرگ
شاخص توده بدن
معاینه پوست
معاینه دندان‌ پزشکی
آزمایش کلسترول

اهمیت آزمایش کلسترول

یک آزمایش کامل کلسترول یا Cholesterol (که پنل چربی و یا پروفایل چربی نیز می گویند ) آزمایش خونی می باشد که در آن می توان تعداد کلسترول و تری گلیسیرید در خون را اندازه گیری کرد.
آزمایش کلسترول می تواند به شما کمک کندکه خطر تجمع پلاک ها در رگ های خونی و شریان ها که به باریک شدن و مسدود شدن آن ها در بدن می انجامد را تشخیص دهید.
آزمایش پاپ اسمیر

اهمیت آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر یا پاپ تست شامل بررسی آزمایشگاهی و میکروسکوپی سلول های جمع آوری شده از دهانه رحم می باشد . اهمیت این آزمایش در تشخیص زودهنگام سرطان دهانه است که فرصت های درمانی زیادی را فراهم می کند.
همچنین با استفاده از آزمایش پاپ اسمیر می توان تغییرات سلول های دهانه رحم را که امکان دارد منجر به سرطان دهانه رحم شود در آینده تشخیص داد.

تشخیص زودهنگام این سلول های غیرطبیعی با آزمایش پاپ اسمیر اولین گام در رفع از پیشرفت احتمالی سرطان دهانه رحم می باشد .

آزمایش پاپ اسمیر در کرج

اهیمت آزمایش مامگرافی

ماموگرافی در اصل استفاده از پرتوهای خفیف اشعه ایکس به منظور آزمایش بافت سینه می باشد . این آزمایش برای تشخیص بیماری های پستان در زنانی انجام می شود که با ناهنجاری هایی از قبل وجود درد پستان و فرو رفتگی نوک پستان مواجه شده اند. البته این آزمایش به شکل دوره ای به منظور پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه در زنان سالم بالای 40 الی 45 سال انجام می شود. این آزمایش کمک می کند تومورهای احتمالی سرطانی و یا بیخطر همچنین کیست های بافت پستان قبل از اینکه قابل لمس و معاینه توسط پزشک یا خود فرد باشد تشخیص داده شوند.
ماموگرافی وجود سرطان را به گونه قطعی تشخیص نمی دهد ولی چنانچه نتایج این تست بیانگر احتمال وجود سرطان سینه در فرد باشد، بافت مشکوک به منظور نمونه برداری به آزمایشگاه ارجاع داده می شود. در نمونه برداری (بیوپسی)، قسمت بافت مشکوک به سرطان به وسیله یک سوزن مخصوص به منظور انجام آزمایشات میکروسکوپی خارج می شود.

اهیمت آزمایش مامگرافی

آزمایش تراکم استخوان

این آزمایش اغلب در مواردی استفاده می‌شود که فرد بیمار مشکوک به پوکی استخوان باشد. هنگامی که فردی مبتلا به پوکی استخوان باشد، استخوان‌های وی ضعیف و شکننده می‌شوند. ولی متاسفانه پوکی استخوان هیچ نشانه و علائم واضحی ندارد و تنها راه تشخیص آن، انجام آزمایش تراکم استخوان است . برای درمان پوکی استخوان باید به پزشک فوق تخصص روماتولوژی مراجعه کرد.

آزمایش قند خون

آزمایش قند خون برای تعیین اینکه سطح قند خون شما در محدوده سالم است یا خیر استفاده می شود. این آزمایش همچنین برای غربالگری و تشخیص دیابت و شرایط قبل دیابتی و نظارت بر روند درمان قند خون بالا (هایپرگلیسمی) یا قند خون پایین (هیپوگلیسمی) درخواست می شود . آزمایش قند ادرار برای بررسی مقدار قند موجود در ادرار کاربرد زیادی دارد. برای انجام آزمایش قند خون یک نمونه خونی كه از وريد موجود در بازوی شما گرفته مي شود استفاده می گردد. اکثر اوقات از نمونه ادرار تصادفی برای بررسی مقادی رقند موجود در ادرار استفاده می شود.
آزمایش قند خون وقتی که سن شما بیشتر از 45 سال است یا عوامل خطر ابتلا به دیابت دارید،توسط پزشک معالج شما درخواست می شود . وقتی علائمی دارید که قند خون بالا یا پایین را نشان می دهد و همچنین در دوران بارداری از آزمایش قند خون برای بررسی مقادیر گلوکز موجود در خون شما استفاده می شود. این آزمایش همچنین هنگامی که مبتلا به دیابت هستید ، برای کنترل مقادیر قند خون شما در ساعات معینی از روز مثل قبل از صبحانه، بعد از صبحانه و همچنین ساعت 4 یا 5 پس از ظهر مورد درخواست قرار می گیرد.

آزمایش روده بزرگ

آزمایش هایی که برای تشخیص سرطان روده شکل می گیرد به وضعیت خاص بیمار بستگی دارد. چندین راه برای تشخیص این سرطان یا میزان شیوع سرطان (متاستاز) است که هر کدام دارای معایب و مزایایی هستند . بعضی از افراد به علت داشتن علائم، آزمایش سرطان روده انجام می دهند. در حالتی که بعضی دیگر امکان دارد هیچ علائم یا نشانه ای نداشته باشند اما دارای سابقه خانوادگی باشند که برای پیشگیری از سرطان روده باید آزمایشات غربالگری را انجام دهند.
برخی از آزمایش ها امکان دارد در طول یا پس از درمان این سرطان تکرار شوند تا روند درمان بدون نقص شکل گیرد. اغلب آماده شدن نتایج آزمایش ها یک هفته زمان می برد و در این حین افراد مبتلا به سرطان که منتظر جواب آزمایش های خود هستند، دچار اضطراب می شوند.
صحبت با یک تیم پزشکی و مشاوران مجرب می تواند کمک زیادی به شما کند. آزمایشگاه گلسا در محمد شهر کرج با بهرهمندی از تجهیزات پیشرفته و کادر مجرب می تواند در این راستا شما را کمک کند .

آزمایش شاخص توده بدن

از سن 18 سالگی حتما باید این شاخص را انجام دهید. این شاخص برای بررسی چاقی انجام می‌شود. زمان خاصی برای تکرار این تست وجود ندارد و دکتر شما بر اساس میزان چاقی بدنی این شاخص را محاسبه می‌کند. این شاخص محاسبه میکند که شما چاق هستید یا خیر. همانطور که میدانیم چاقی با دیابت و بیماریهای قلبی رابطه نزدیک دارد. توده بدنی از تقسیم وزن بر حسب کیلوگرم بر مجذور قد بر حسب متر (قد به توان 2) حساب میشود. عدد محاسبه شده را براساس تقسیم بندی زیر تحلیل کنید.
کمتراز 15 معادل کمبود وزن بسیار شدید
کمتراز 16 و بیشتراز 15 معادل کمبود وزن شدید
درمحدوده 16 تا 18.5 یعنی کمبود وزن
بین 18.5 و 25 یعنی وزن طبیعی و نرمال
بیشتر از 25 و کمتراز 30 شخص دارای اضافه وزن
درمحدوده 30 و 35 نشانگر چاقی معمولی (چاقی نوع اول)
بین 35 و 40 نشان دهنده چاقی شدید (چاقی نوع دوم)
بیشتر از 40 شخص دارای چاقی بسیار شدید (چاقی نوع سوم)

آزمایش معاینه پوست

متخصص پوست در ملاقات اول جهت تعیین نوع و وسعت آسیب های پوستی و نوع جوش از جمله جوش کیستی یا جوش ساده یک معاینه کامل از پوست فرد انجام خواهد داد. متخصصان پوست به بیماران توصیه می کنند که قبل از آمدن به این ملاقات از آرایش کردن اجتناب کرده تا مشکلات پوستی آن ها ظاهر طبیعی خود را داشته باشد. این معاینه کاملا بدون درد بوده و حدود ۱۵ دقیقه به طول می انجامد. پزشک سوالاتی را در مورد علائم، زمان و دفعات بروز آکنه ها می پرسد.
علاوه بر آن، داشتن سابقه خانوادگی و درمان های قبلی بیمار را نیز جویا خواهد شد. از آنجایی که هورمون ها یکی ازدلیل های رایج بروز آکنه ها می باشد ، ممکن است از زنان در مورد چرخه قاعدگی، بارداری آن ها سوال شود. این اطلاعات در یافتن دلیل بروز آکنه ها و تعیین مناسب ترین راه درمانی به پزشک کمک می کند.

حرف آخر

اگر قصد چکاپ کامل زنان را دارید، به آسانی می‌توانید تا بدون صرف زمان اضافی برای خارج شدن از منزل، آزمایشگاه را به منزل بیاورید. مجموعه گلسا با همکاری مدرن‌ترین و مجهزترین آزمایشگاه‌ها در استان کرج ، خدمات آزمایشگاهی با کیفیت بالایی را به شما ارائه می‌دهد.