عوارض نگه داشتن عطسه

 عوارض نگه داشتن عطسه

با نگه داشتن عطسه ، فشار آسیب جدی به گوش وارد می شود. در اصل در طی زمان  نگه داشتن عطسه، هوا با شدت زیادی به سمت مجرای گوش یا شیپور استاش می رود .

مجاری شنوایی ، وجه ارتباطی میان گلو و گوش می باشند  که دارای گذرگاه های کوچک هستند . با حرکت فشار هوا در مجاری گوش، پرده ی صماخ یا پرده ی گوش آسیب  پارگی می گیرد .

خوب است بدانید اگر درزمان هایی  که فشار هوا شدید تر باشد، به ساختار های ظریف گوش داخلی آسیب ومشکلاتی وارد می شود که باعث  کاهش شنوایی فرد به شکل دائمی می گردد. علاوه بر این احتمال می رود با نگه داشتن عطسه، فشار هوا سبب به پاره شدن رگ های خونی در بینی و سفیدی چشم بشود.

علاوه براین آسیب های دیگری وارد میشود که عبارتند از:

عفونت گوش میانی: در طول عطسه کردن ، باکتری و ذرات کوچکی موجود در مجرای تنفسی، بینی، ریه و گوش از بدن بیرون میرود . مواقعی  که یک فرد عطسه را نگه می دارد، از طریق معابر بینی به شکل مجدد هوای پر فشار به داخل گوش هدایت می شود. در طی این عمل  مخاط آلوده به گوش میانی راه پیدا می کند و درآخر باعث بروز عفونت در گوش می شود.

آسیب دیافراگم: دیافراگم ماهیچه ای تنفسی در بدن می باشد  که قفسه ی سینه را از حفره های شکمی متمایز می سازد. پرده ی دیافراگم در بخش  بالایی کبد، دستگاه گوارش و طحال قرار دارد.

با نگه داشتن عطسه در سینه، هوا با شدت زیادی ، پرده ی دیافراگم را تحت فشار قرار می دهد.

شکستن دنده‌ها: این عطسه  در بیشتری از افراد و اکثرا  افراد مسن، در اثر نگه داشتن عطسه گفته شده است.

آنوریسم

آنوریسم به بزرگ شدن یا بیرون‌زدگی دیواره یکی از سرخرگ‌های بدن به عوامل  ضعف دیواره آن اطلاق می‌شود. فشار ناشی از نگه داشتن عطسه می‌تواند باعث به پارگی آنوریسم مغز شود که آسیب خطرناکی برای زندگی است که می‌تواند منجر به خونریزی در اطراف مغز بشود.

آیا باید آزادانه عطسه کنیم؟

اجازه دهید عطسه اتفاق بیفتد. عملکرد عطسه اجازه می دهد فشار هوا  از بن خارج شود. اگر شما عطسه تان را نگه دارید، نه تنها مانع خارج شدن ذرات و محرک ها از بدن می شوید، بلکه آن را در معرض خطر ابتلا به مشکلات ناشی از حبس این فشار قرار می دهید.

البته باید یادتان باشد موقع عطسه، با دستمال یا آستین لباس خود ، جلوی دهان و در نتیجه جلوی پخش شدن ذرات عطسه در هوا را حتما بگیرید.

علت عطسه کردن چیست؟

عطسه یک واکنش فیزیولوژیک پیچیده در بدن ما  است و مواقعی  رخ می دهد که یک ماده یا ذره تحریک کننده داخل بینی رفته  و مخاط بینی را تحریک کند، این  واکنش  سبب  آزادسازی هیستامین در بدن می شود که سلول های عصبی غشا مخاطی بینی – که از اعصاب سه گانه به سمت مغز می رود – را تحریک کند و پیامی به مغز ارسال می شود. احتقان بینی یا آلرژی ها می توانند سبب ترشح هیستامین بشوند.

آیا نگه داشتن عطسه می‌تواند باعث حمله قلبی شود؟

نه عطسه کردن و نه نگه داشتن عطسه سبب نمی‌شود قلب وایبستد ، اما امکان دارد  به صورت  موقت بر ضربان قلب تأثیر بگذارد.

بیشتری از مشکلات ناشی از نگه داشتن عطسه می‌تواند خیلی  جدی باشد، مانند آنوریسم پاره شده مغز، گلو پارگی و ریه‌های متلاشی شده، آنوریسم‌های پاره شده مغز در حدود ۴۰ درصد موارد کشنده است.

 درمان آلرژی‌ها

افرادی  که دچار آلرژی می باشند اغلب  دو یا سه عطسه پشت‌سرهم می‌کنند.وقت  و مکانی که باعث  تعداد بیشتر عطسه‌تان شده را یادداشت کنید. آلرژی‌های فصلی بسیار زیاد هستند. آلرژی‌هایی که وابسته به بخش ها یا مکان های خاصی، مثل دفتر کارتان، هستند می‌توانند منشائی خارجی مثل آلاینده‌هایی مثل خاک یا موی حیوانات داشته باشند.

مصرف روزانهٔ قرص‌های ضدحساسیت یا اسپری‌های استنشاقی می‌توانند برای درمان عطسه و کنترل نشانه‌های راه مناسبی  باشند. برخی از قرص‌های ضدحساسیت در این زیر هستند کا میتوانید استفاده کنید:

سیتریزین؛

فکسوفنادین؛

لوراتادین.