سلامت بانوان

سلامت بانوان

شرایط دختران و زنان به لحاظ خدمات بهداشتی پزشکی، تحصیل، جامعه، کار و بسیاری از جنبه‌های دیگر زندگی ممکن است برابر یا متفاوت باشد.

سلامت قلب زنان

آمار دلگرم کننده این است که متخصصان معتقدند بیش از 90٪  زنان می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهند. این نظر سنجی نشان می دهد که بیشترین عوامل مؤثر  عبارتند از قطع مصرف سیگار، کاهش فشار خون، وزن و کاهش کلسترول.

با این وجود اطلاعات بیشتری در مورد نقش استرس در سلامت قلب لازم است زیرا این عامل جزء کمترین فاکتور خطر شناخته شده است. اثرات استرس می تواند ضربان قلب را افزایش دهد، کیفیت خواب را کاهش دهد و باعث کاهش روحیه و کارایی افراد در زندگی روزمره شود.

پیامد های قلبی و عروقی کرونا

سلامت بانوان درر دوران کرونا

تغییرات شگرف ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در سرتاسر جهان، دسترسی زنان به خدمات بهداشتیِ جنسی و بارداری را با محدودیت‌های شدید مواجه کرده است.

از سوی دیگر، در همه جهان، اختصاص منابع مالی به پیشگیری و درمان عفونت کرونا باعث شده است که منابع لازم برای ادامه و پیشرفت برنامه‌های خدمات بهداشتیِ جنسی و بارداری در اولویت بالا قرار نگیرد.

کاهش دسترسی زنان به خدمات بهداشتی جنسی و بارداری در طول این مدت باعث شده است زنان بیش از پیش در معرض آسیب باشند؛ به‌خصوص زنانی که از قبل هم به لحاظ سلامتی یا اقتصادی در شرایط مساعدی نبودند.

سلامت بانوان جامعه

بانوان در عرصه های مختلف جامعه، بویژه در حوزه خانواده نقشی اثرگذار دارند و به همین جهت توجه به سلامت این قشر از اهمیت ویژه ای برخوردار است چراکه وضعیت سلامت زنان تاثیر بسیار زیادی بر سلامت فرزندان، خانواده و در نتیجه جامعه دارد.

شعار امسال هفته ملی سلامت بانوان ایرانی با عنوان ” سلامت زنان در دوره کرونا” نیز بر مبنای نقش اثرگذار و مهمی که بانوان می توانند در سلامت اعضای خانواده در دوران کرونا داشته باشند انتخاب شده است.

همه ایام و بویژه در دوره کرونا، همه اعضای خانواده در قبال سلامت یکدیگر و همچنین جامعه مسئول هستند و زنان به عنوان پیشگامان خودمراقبتی و حفاظت از خود و خانواده، مسئولیت و نقش بیشتری را عهده دار هستند.

هفته سلامت بانوان کی هست ؟

روز شمار هفته ملی سلامت بانوان ایران(سبا) و محور های آن را به شرح زیر:

 

پنجشنبه24 مهر : زنان پیشگامان خود مراقبتی و حفاظت از خود و اعضای خانواده  در پیشگیری از کووید 19

جمعه25 مهر : پاسداشت و تکریم بانوان فداکار کادر بهداشت و درمان به عنوان پیشتازان پیشگیری و درمان  کووید 19

شنبه26 مهر: شیوه زندگی سالم  زنان و کووید 19  با تاکید بر چاقی به عنوان  عامل وخامت کووید19

یکشنبه 27مهر: سلامت باروری زنان (روابط زناشویی، بارداری و زایمان ایمن و سالم ) در همه گیری کووید 19

دوشنبه 28مهر: زنان و سلامت روانی در همه گیری کووید 19

سه شنبه 29مهر: نقش زنان در ترویج منابع معتبر آموزشی و اطلاعات معتبر و پیشگیری از انتشار باورهای غلط در باره پیشگیری و درمان کووید  19

 

غربالگری سلامت بانوان

برای بانوان معاینه ها و آزمایش های زیر می تواند در مجموعه آزمایش های تعیین سلامت قرار گیرد.

1-    معاینه اگن که سالیانه توسط متخصص زنان و زایمان انجام می شود.

2-    معینه سینه ها از لحاظ توده های احتمالی (هر 3 ماه یک بار)

3-    معینه پوست از لحاظ بررسی ضایعات و خال هایی که احتمال بدخیمی دارند.

4-    سونوگرافی رحم،تخمدان ها،کبد،کلیه ها و مجاری ادرای.

5-    انجام آزمایشه های ویژه بانوان.

6-    توصیه های غذایی و کنترل وزن(BMI)

7-    آزمایش غربالگری ویروس پاپیلوما ویروس ( HPV) برای پیشگیر از سرطان دهانه رحم

8-    در صورت صلاح دید پزشک زنان وکسیناسیونHPV

9-    انجام کولپوسکوپی در مواردی که شواهدی مبنی بر یافته های غیر طبیعی در دهانه رحم ،سرویکس و … وجود دارد.

10-  انجام آزمایش پاپ اسمیر و معاینات دهانه رحم

11-  انجام آزمایش های سرویکوواژینال برای یررسی تشخیص احتمالی…

غربالگری سلامت بانوان
غربالگری سلامت بانوان

 

تستهایی که برای زنان در ۲۰ و ۳۰ سالگی انجام می‌شوند

حفظ صحت و سلامتی زنان سخت‌ترین کاری که تاکنون انجام داده‌اید نیست، اما نیاز به تلاش و هوشیاری شما دارد. بخشی از این تلاش شامل انجام تست های غربالگری مناسب است که به منظور تشخیص مشکلات سلامتی احتمالی در مواردی که هنوز قابل درمان هستند، مورد استفاده قرار می گیرد.

معاینه لگن و تست پاپ اسمیر

صرف نظر از سابقه جنسی، زنان ۲۱ سال به بالا باید هر سه سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند. پاپ اسمیر به دنبال نشانه‌هایی از سرطان دهانه رحم است. احتمال دارد پزشک شما پس از انجام سه آزمایش پاپ اسمیر با نتایج طبیعی، به ندرت برایتان تست پاپ اسمیر تجویز کند. این فاصله زمانی در خانم‌های مسن با نتایج آزمایش HPV منفی نیز افزایش می‌یابد.