سندرم تخمدان پلی کیستیک

نگاه اجمالی  سندرم تخمدان پلی کیستیک

دراین مقاله به بررسی اختلال هرورمونی درزنان به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) که یک اختلال هورمونی شایع در بین زنان در سنین باروری است. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است دوره های قاعدگی نادریا طولانی مدت یا سطح هورمون مردانه (آندروژن) بیش از حد داشته باشند.
تخمدان ها ممکن است مجموعه های کوچک متعددی از مایعات (فولیکول ها) ایجاد کنند و نتوانند به طور منظم تخمک ها را آزاد کنند.
علت دقیق این اختلال ناشناخته است. تشخیص و درمان به موقع همراه با کاهش وزن ممکن است خطرعوارض طولانی مدت مانند دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را کاهش دهد.
در حالی که سندرم تخمدان پلی کیستیک بسیار رایج است، برخی از نکات مهم وجود دارد که زنان باید در مورد آن بدانند. بهترین کار این است که تا حد امکان در مورد سندرم تخمدان پلی کیستیک( PCOS )، درمان نشده مطلع باشید زیرا ممکن است جدی شود.
اگر نگران سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS هستید، به خواندن همه چیزهایی که باید بدانید ادامه دهید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا (PCOS) یک بیماری هورمونی است که بیشتر به دلیل عدم تعادل هورمون های انسولین و آندروژن ایجاد می شود. تخمدان ها، بخش بزرگی از دستگاه تناسلی زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. به همین دلیل، تخمدان ها به طور طبیعی عمل نمی کنند و ممکن است باعث ایجاد یک سری مشکلات سلامتی شوند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک
سندرم تخمدان پلی کیستیک

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

 موهای زائد بدن و صورت
 پریودهای نامنظم یا پریود نشدن
 آکنه
 افزایش وزن
 مشکل در باردار شدن
 کیست های تخمدان
 رشد بیش از حد مو (هیرسوتیسم) – معمولاً روی صورت، سینه، پشت یا باسن
 نازک شدن مو و ریزش مو سر
همه این علائم ممکن است یکباره ظاهر شوند یا ظاهر نشوند و فرد احتمالاً همه علائم را تجربه نمی کند.
با این حال، سطوح بالای هورمون آندروژن، پریود نشدن، و حتی وجود کیست در تخمدان‌ها سه علامت شایع و زمینه‌ای PCOS هستند و پزشک احتمالاً آن را حتی اگر حداقل دو مورد از این علائم را داشته باشید، تشخیص می‌دهد.
زندگی با PCOS ممکن است گاهی اوقات خسته کننده و حتی ناتوان کننده باشد. اگر برخی از این علائم را تجربه می کنید، آنها را بدون درمان رها نکنید.

آیا با وجود سندروم تخمدان پلی کیستیک میشه باردار شد؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از شایع ترین علل ناباروری زنان است . بسیاری از زنان زمانی که در تلاش برای باردار شدن هستند متوجه می شوند که این اختلال هورمونی دارند و ناموفق هستند.
در طول هر سیکل قاعدگی، تخمدان ها یک تخمک را به داخل رحم رها می کنند. این فرآیند تخمک گذاری نامیده می شود و معمولا یک بار در ماه اتفاق می افتد.
اما زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک اغلب موفق به تخمک گذاری به نمی شوند، به این معنی که دوره های نامنظم یا اصلاندارند (غایب )و باردار شدن برایشان مشکل است.

عوارض سندرم تخمدان پلی کیستیک

ابتلا به PCOS می تواند شانس شما را برای ابتلا به سایر مشکلات سلامتی در زندگی افزایش دهد.
به عنوان مثال، زنان مبتلا به این اختلال هورمونی در معرض افزایش خطر ابتلا به موارد زیر هستند:
 دیابت نوع2 : یک بیماری مادام العمر که باعث می شود سطح قند خون فرد خیلی بالا برود.
 افسردگی و نوسانات خلقی : زیرا علائم PCOS می تواند بر اعتماد به نفس و عزت نفس شما تأثیر بگذارد.
 فشار خون بالا و کلسترول بالا : که می تواند منجر به بیماری قلبی و سکته شود.
 آپنه خواب ( وقفه تنفسی ) : زنان دارای اضافه وزن نیز ممکن است دچار آپنه خواب شوند، وضعیتی که باعث قطع تنفس در طول خواب می شود.
 زنانی که برای سال‌ها پریودهای بسیار نامنظم (کمتر از 3 یا 4 دوره در سال) نداشته‌اند، بیشتر از حد متوسط در معرض خطر ابتلا به سرطان دیواره رحم (سرطان آندومتر) هستند .
اما احتمال ابتلا به سرطان آندومتر هنوز اندک است و می توان با استفاده از درمان هایی برای تنظیم دوره های قاعدگی، مانند قرص های ضد بارداری یا سیستم داخل رحمی (IUS) آن را به حداقل رساند .
علت سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) چیست؟
علت دقیق PCOS ناشناخته است، اما اغلب در خانواده های ایجاد می شود که سطوح غیر طبیعی هورمون در بدن ، از جمله سطوح بالای انسولین است.
بسیاری از زنان مبتلا به این سندرم در برابر عملکرد انسولین در بدن خود مقاوم هستند و برای غلبه بر آن سطوح بالاتری از انسولین تولید می کنند.این به افزایش تولید و فعالیت هورمون هایی مانند تستوسترون کمک می کند.اضافه وزن یا چاقی نیز میزان انسولین تولیدی بدن را افزایش می دهد.

3علت اصلی بوجود آمدن PCOS

1.مقاومت در برابر انسولین
انسولین هورمونی است که توسط پانکراس برای کنترل میزان قند خون تولید می شود. این به انتقال گلوکز از خون به سلول ها کمک می کند، جایی که برای تولید انرژی تجزیه می شود.
مقاومت به انسولین به این معنی است که بافت های بدن در برابر اثرات انسولین مقاوم هستند. بنابراین بدن مجبور است برای جبران انسولین اضافی تولید کند.
سطوح بالای انسولین باعث تولید بیش از حد تستوسترون در تخمدان ها می شود که در رشد فولیکول ها (کیسه های تخمدان که در آن تخمک ها رشد می کنند) اختلال ایجاد می کند و از تخمک گذاری طبیعی جلوگیری می کند.
مقاومت به انسولین همچنین می تواند منجر به افزایش وزن شود که می تواند علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک را بدتر کند، زیرا داشتن چربی اضافی باعث می شود بدن حتی انسولین بیشتری تولید کند.

4.عدم تعادل هورمونی

بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دارای عدم تعادل در برخی هورمون ها هستند، از جمله:
A. افزایش سطح تستوسترون: هورمونی که اغلب به عنوان یک هورمون مردانه در نظر گرفته می شود، اگرچه همه زنان معمولاً مقادیر کمی از آن را تولید می کنند.
B. افزایش سطح هورمون لوتئینیزه کننده (LH) : این هورمون تخمک گذاری را تحریک می کند، اما اگر سطح آن بیش از حد بالا باشد ممکن است اثر غیر طبیعی روی تخمدان ها داشته باشد.
C. سطوح پایین گلوبولین متصل به هورمون جنسی (SHBG) : پروتئینی در خون که به تستوسترون متصل می شود و اثر آن را کاهش می دهد.
D. افزایش سطح پرولاکتین (فقط در برخی از زنان مبتلا به PCOS) : هورمونی که غدد سینه را برای تولید شیر در بارداری تحریک می کند.
نکته :دلیل دقیق این تغییرات هورمونی مشخص نیست.گفته می‌شود که مشکل ممکن است در خود تخمدان، در غدد دیگری که این هورمون‌ها را تولید می‌کنند، یا در بخشی از مغز که تولید آنها را کنترل می‌کند، شروع شود. این تغییرات همچنین ممکن است ناشی از مقاومت به انسولین باشد.
3.ژنتیک
سندرم تخمدان پلی کیستیک گاهی اوقات در خانواده ها ایجاد می شود. اگر یکی از بستگان شما مانند مادر، خواهر یا خاله شما مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد، خطر ابتلا به آن اغلب افزایش می یابد.
این نشان می دهد که ممکن است یک پیوند ژنتیکی با PCOS وجود داشته باشد، اگرچه ژن های خاص مرتبط با این بیماری هنوز شناسایی نشده اند.
آیا سندروم تخمدان پلی کیستیک درمان قطعی دارد ؟
هیچ درمانی برای PCOS وجود ندارد، اما علائم آن قابل درمان است. اگر فکر می کنید ممکن است این عارضه را داشته باشید با پزشک خود صحبت کنید.
اگر PCOS دارید و اضافه وزن دارید، کاهش وزن و خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند برخی از علائم را بهبود بخشد.داروهایی نیز برای درمان علائمی مانند رشد بیش از حد مو، پریودهای نامنظم و مشکلات باروری در دسترس هستند.
اگر داروهای باروری موثر نباشند، ممکن است یک روش جراحی ساده به نام حفاری تخمدان لاپاروسکوپی (LOD) توصیه شود.
این شامل استفاده از گرما یا لیزر برای از بین بردن بافت تخمدان‌هایی است که آندروژن‌هایی مانند تستوسترون تولید می‌کنند.
با درمان، اکثر زنان مبتلا به PCOS می توانند باردار شوند.

داروها مورد استفاده برای جلوگیری از پیشرفت بیماری

a. برای تنظیم چرخه قاعدگی، پزشک ممکن است توصیه کند:
قرص های ضد بارداری ترکیبی، قرص های حاوی استروژن و پروژسترون باعث کاهش تولید آندروژن و تنظیم استروژن می شوند. تنظیم هورمون های شما می تواند خطر ابتلا به سرطان آندومتر را کاهش دهد و خونریزی غیر طبیعی، رشد موهای زائد و آکنه را اصلاح کند. به جای قرص، می توانید از چسب پوستی یا حلقه واژن استفاده کنید که حاوی ترکیبی از استروژن و پروژسترون است.
پروژسترون ،درمانی مصرف پروژسترون به مدت 10 تا 14 روز هر یک تا دو ماه می تواند دوره های شما را تنظیم کند و از سرطان آندومتر محافظت کند. پروژسترون درمانی سطح آندروژن را بهبود نمی بخشد و از بارداری جلوگیری نمی کند. اگر می خواهید از بارداری خودداری کنید، مینی قرص فقط پروژسترون یا دستگاه داخل رحمی حاوی پروژسترون انتخاب بهتری است.

b. برای کمک به تخمک گذاری، پزشک ممکن است توصیه کند:

کلومیفن ،این داروی خوراکی ضد استروژن در اولین بخش از چرخه قاعدگی شما مصرف می شود.
لتروزول (Femara) ،این درمان سرطان سینه می تواند برای تحریک تخمدان ها عمل کند.
متفورمین ، این داروی خوراکی برای دیابت نوع 2 مقاومت به انسولین را بهبود می بخشد و سطح انسولین را کاهش می دهد. اگر با استفاده از کلومیفن باردار نشدید، ممکن است پزشکتان اضافه کردن متفورمین را توصیه کند. اگر پیش دیابت دارید، متفورمین همچنین می تواند پیشرفت دیابت نوع 2 را کاهش دهد و به کاهش وزن کمک کند.
گنادوتروپین ها ،این داروهای هورمونی به صورت تزریقی تجویز می شوند.

c. برای کاهش رشد بیش از حد مو، پزشک ممکن است توصیه کند:

قرص های ضد بارداری ،این قرص ها تولید آندروژن را کاهش می دهند که می تواند باعث رشد بیش از حد مو شود.
اسپیرونولاکتون (آلداکتون) ،این دارو از اثرات آندروژن بر روی پوست جلوگیری می کند. اسپیرونولاکتون می تواند باعث نقایص مادرزادی شود، بنابراین در حین مصرف این دارو به پیشگیری موثر از بارداری نیاز است. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، توصیه نمی شود.
افلورنیتین (Vaniqa) ،این کرم می تواند رشد موهای صورت را در خانم ها کند کند.
الکترولیز، یک سوزن کوچک در هر فولیکول مو وارد می شود. سوزن یک پالس جریان الکتریکی برای آسیب رساندن و در نهایت تخریب فولیکول ساطع می کند. ممکن است به چندین درمان نیاز داشته باشید.
لیزر ،نوری از خود ساطع می کند که توسط رنگدانه (ملانین) موجود در مو جذب می شود. انرژی نور به گرما تبدیل می‌شود که به کیسه‌های لوله‌ای شکل درون پوست (فولیکول‌های مو) که مو تولید می‌کنند آسیب می‌رساند. این آسیب رشد مو در آینده را مهار یا به تاخیر می اندازد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک
سندرم تخمدان پلی کیستیک

کلام آخر

علت دقیق سندرم تخمدان پلی کیستیک ناشناخته است . تشخیص و درمان به موقع همراه با کاهش وزن ممکن است خطر عوارض طولانی مدت مانند دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را کاهش دهد ،این اختلال به مدیریت مادام العمر نیاز دارد.
اگر فکر می کنید PCOS دارید ،تشخیص علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است دشوار باشد، اما اگر فکر می کنید ممکن است به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا باشید، چند کار وجود دارد که باید انجام دهید.
اول : علائم خود و مدت زمانی که آنها را داشته اید را بنویسید ، آنها و شدت آنها را پیگیری کنید.
دوم : یک پزشک زنان و زایمان را پیدا کنید که در PCOS متخصص باشد. آنها تمام اطلاعات مورد نیاز شما را خواهند داشت و می دانند چگونه با آن رفتار کنند.
سوم : قرار ملاقات خود را با پزشک زنان و زایمان انتخابی خود برنامه ریزی کنید و نگرانی ها و علائم خود را در قرار ملاقات خود بیاورید.
چهارم : به توصیه های پزشک زنان و زایمان خود گوش دهید و دنبال کنید ، برای درمان های مورد نیاز خود آماده باشید و برای کمک به بهبودی خود، مایل به دنبال کردن آن باشید.

سوالات متداول
1. آیا سندرم تخمدان پلی کیستک می تواند جدی باشد؟
اگر PCOS درمان نشود، می تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود. اگر به پزشک مراجعه نکنید و تحت درمان قرار نگیرید، تمام علائمی که تجربه می کنید می توانند منجر به خطرات دیگری برای سلامتی مانند سرطان، اسکار آکنه و بیماری قلبی شوند.
سایر مشکلات سلامتی ممکن است شامل آپنه خواب و مشکلات باردار شدن باشد. خبر خوب این است که با تشخیص، درمان مناسب و تغییر سبک زندگی، چشم انداز PCOS مثبت است.

2.تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستک سخت است؟
برخلاف سایر بیماری‌هایی که به دلیل ژنتیک می‌توان انتظار داشت، پزشکان دقیقاً نمی‌دانند چه کسی بیشتر به PCOS مبتلا می‌شود و چه کسی نه.
علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند نشانگر باشد، اما فقط به این دلیل که شما آنها را دارید لزوماً به این معنی نیست که PCOS دارید. به همین دلیل، پزشکان اغلب ممکن است PCOS را از دست بدهند. به عنوان مثال، اگر آکنه بیش از حد دارید و به یک متخصص پوست مراجعه می کنید، بعید است که او در مورد عوامل دیگری مانند پریود نشدن سوال کند.
راه تشخیص این است که به یک پزشک مانند OBGYN مراجعه کنید که تمام علائم شما را درک کرده و تشخیص مناسب را انجام دهد. PCOS معمولاً با آزمایش خون و حتی سونوگرافی برای بررسی کیست تخمدان تشخیص داده می شود.

3. یا سندروم تخمدان پلی کیستیک درمان قطعی دارد؟
هیچ درمانی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک وجود ندارد. با این حال، راه هایی وجود دارد که می توان آن را درمان کرد.
داروهایی برای کنترل هورمون ها و آکنه ای که عامل PCOS است وجود دارد. پزشک با شما همکاری خواهد کرد تا بهترین دارو را برای درمان علائم شما انتخاب کند.

4. آیا داروها پایان همه چیز است؟
در حالی که داروها می توانند به درمان این سندرم کمک کنند، داروها همراه با تغییر در شیوه زندگی بهترین پادزهر برای درمان PCOS سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند و بسیاری از پزشکان این رویکرد را توصیه می کنند.
تغییرات سبک زندگی مانند اصلاح رژیم غذایی، کاهش وزن و ورزش، همگی در کمک به درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک نقش دارند. به عنوان مثال، اضافه وزن باعث می شود بدن شما انسولین بیشتری تولید کند که به نوبه خود می تواند باعث PCOS شود، بنابراین کاهش وزن یک عامل کلیدی در کمک به درمان PCOS است.
شروع به خوردن یک رژیم غذایی غنی از چربی های سالم و گوشت های بدون چربی مانند آووکادو، دانه ها، آجیل، مرغ و ماهی کنید.

5. سندرم تخمدان پلی کیستیک اثر دومینو دارد؟
همانطور که قبلا ذکر شد، اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک درمان نشود می تواند مشکلات دیگری را در بدن شما ایجاد کند. در حالی که سرطان یک تشخیص جدی است، راه های دیگری نیز وجود دارد که PCOS می تواند بدن شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال، سندرم تخمدان پلی کیستیک درمان نشده به دلیل ارتباط با انسولین می تواند منجر به دیابت نوع 2 شود.

6.متحصص زنان وزایمان به مبتلایان سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک می کند؟
متحصص های زنان وزایمان برای کمک به افراد مبتلا به PCOS به خوبی آموزش دیده اند. زمینه اصلی تخصص آنها کمک به زنان با مسائل بهداشتی است. اگر نظرات بیشتری می خواهید، متخصص غدد با هورمون ها سروکار دارد و می تواند بینش بیشتری به شما بدهد.

7. آیا با وجود سندروم تخمدان پلی کیستیک میشه باردار شد؟
یکی از شایع ترین مشکلات مرتبط با سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) ناباروری است. سندرم تخمدان پلی کیستیک مانع از تخمک گذاری می شود که باردار شدن را دشوار می کند. ناباروری می تواند برای بسیاری از زنانی که تمایل به باردار شدن دارند، مخرب باشد .
با این حال، با تشخیص و درمان مناسب، بسیاری از زنان به بارداری کامل سالم ادامه می دهند. سایر بخش‌های دستگاه تناسلی معمولاً به خوبی کار می‌کنند و پس از درمان مؤثر، بسیاری از زنان باردار می‌شوند.