آزمایش هپاتیت چیست؟

آزمایش هپاتیت

 

به التهاب و تورم كبد، هپاتيت می‌گویند. هپاتيت ويروسی بر اثر ويروس‌های مختلفی ايجاد شده كه باعث تورم كبد مي‌شوند. مهمترين انواع هپاتيت ويروسی، هپاتيت B, Aو C هستند. بیماری هپاتیت، مشکل التهاب کبدی است که از طریق عفونت ویروسی ایجاد می‌شود. هپاتیت از علل مختلف عفونی و غیر عفونی ناشی می‌شود. اما دلایل دیگر مانند مصرف برخی از داروها ، آلودگی به باکتری و سموم هم می‌توانند باعث ابتلای فرد به این بیماری شوند.

انواع هپاتیت

عفونت های ویروسی کبد که در قالب هپاتیت طبقه بندی می‌شوند، شامل هپاتیت D ،C ،B ،A و E هستند. عامل هر هپاتیت ویروسی یک ویروس متفاوت است.

آزمایش هپاتیت a:

برای آزمایش هپاتیت A به نمونه خون نیاز داریم. در مورد هپاتیت A، نمونه خون نتایج دقیق تری نسبت به ادرار یا سایر روش های آزمایش ارائه می دهد. هنگام مراجعه به آزمایشگاه، تکنسین از بیمار نمونه خون می گیرد.

آزمایش هپاتیت b

هپاتیت B یک عفونت کبدی است که در اثر آلودگی به ویروس آن ایجاد می شود (ویروسی که به آن ویروس هپاتیت B یا HBV گفته می شود). این عفونت می تواند جدی باشد و هیچ علاجی ندارد، با این حال خبر خوب آن است که می توان به راحتی از ابتلا به آن پیشگیری کرد. با دریافت واکسن هپاتیت B و داشتن رابطه جنسی ایمن می توانید از خود در برابر ابتلا به آن محافظت کنید.
به طور متوسط، علائم هپاتیت B سه ماه پس از قرار گرفتن در معرض ویروس، ظاهر می­شود. اما ممکن است علائم از 6 هفته تا 6 ماه پس از تماس با ویروس نیز ظاهر شوند. علائم ممکن است چند هفته یا حداکثر 6 ماه طول بکشند. انتقال از یک فرد آلوده به یک فرد سالم، حتی زمانی که علائم وجود نداشته باشد نیز امکان پذیر است.

آزمایشگاه محمدشهر
آزمایشگاه محمدشهر

راه­های هپاتیت انتقال

1- از طریق مادر آلوده به نوزاد خود
۲- تماس جنسی محفاظت نشده
۳- تماس با زخم­ها و یا خون آلوده فرد مبتلا به هپاتیت B

۴- سوراخ کردن غیر بهداشتی گوش، حجامت و خالکوبی
۵-به اشتراک گذاشتن مسواک، تیغ، ناخن­گیر، ریش تراش و یا حوله فرد مبتلا

آزمایش هپاتیت c

آزمایش هپاتیت C برای غربالگری و تشخیص عفونت ویروس هپاتیت C (HCV) ، و جهت هدایت درمانی و یا نظارت بر درمان عفونت HCV استفاده می شود.آزمایش آنتی بادی HCV برای غربالگری فرد از نظر ابتلای گذشته و عفونت فعلی استفاده می شود. این آزمایش وجود آنتی بادی های موجود در ویروس را تشخیص می دهد و این نشانگر قرار گرفتن در معرض HCV است.

آزمایش هپاتیت d

ویروس هپاتیت D متعلق به خانواده دلتا ویروس‌ها است که به شدت به ویروس هپاتیت B وابسته است زیرا این ویروس پوشش خود را از ویروس هپاتیت می‌گیرد. ژنوم این ویروس بر خلاف HBV یک RNA حلقوی تک رشته است و این ویروس تنها در سلول‌هایی قادر به تکثیر است که از قبل مبتلا به HBV شده باشند. به همین دلیل تمام موارد انتقال و پیشگیری شبیه HBV می‌باشد. واکسیناسیون علیه HBV می‌تواند در مقابل HDV نیز پیشگیری کننده باشد.