کمبود ویتامین ها در بدن

عوارض کمبود ویتامین ها در بدن :

دریافت کم موارد مغذی سریع موجب عوارض خطرناک نمی‌شود اما در طولانی مدت تاثیر منفی روی سلامت می‌گذارد. بررسی‌های بین المللی نشان می‌دهند بیاری از مردم به دلیل پیروی از رژیم غذای غربی در خطر کمبود مواد مغذی هستند. متخصصان تغذیه را پیشنهاد می‌کنند روی خوردن درشت مغذی‌هایی مانند چربی، کربوهیدرات و پروتئین تمرکز کنید. با این حال دریافت نیاز روزانه به ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و آمینو اسیدها از طریق ریز مغذی‌ها نیز بسیار مهم است. اگر برای طولانی مدت خود را از دریافت این مواد مغذی محروم کنید، بدن دچار کمبود می‌شود که بسیار خطرناک است.

کمبود ویتامین در بدن

کمبود ویتامین دی در اطفال :

اما در بعضی از کودکان عوارض کمبود ویتامین دی، مانند دچار درد‌های استخوانی و عضلانی مشاهده می‌شود.
میتوان اشاره کرد که علائم کمبود ویتامین دی خیلی پایین می‌توان به نرمی استخوان و ایجاد بیماری ریکت یا راشیتیسم در کودکان، و بیماری به نام استئومالاسیا در نوجوانان و بزرگسالان اشاره کرد.
ریکت فقط در هنگام رشد کودک اتفاق می‌افتد.
اگر کودک در اثر کمبود ویتامین D نرمی استخوان داشته باشد، استخوان‌ها خم می‌شوند و کودک دچار پا‌های پرانتزی، پای ضربدری در اثر اختلال در استخوان‌های زانو، و دیگر اختلالات می‌شود.

کمبود ویتامین از روی زبان:

انسان هایی که کمبود ویتامین دی دارند، با سندروم سوزش دهان روبرو هستند وحتما باید تست گلوکز خون از آن ها گرفته شود و امکان دارد علاوه بر ویتامین D، ویتامین b6، زینک، ویتامین b1 هم آن ها کم باشد.

این حس سوزش و داغی داخل دهان روی زبان یا لب هم احساس می شود و به کل دهان پخش می‌شود. این اشخاص همچنین ممکن است یک مزه بد یا خشکی و بی حسی را داخل دهان احساس کنند و هنگام خوردن غذا این درد شدت بسیاری پیدا می کند. پس باید سعی کنند که ریشه و علت مشکل را پیدا کنند. شدت این وضعیت در افراد مختلف متفاوت است.

کمبود ویتامین ای در مردان :

می‌توان گفت که از سن ۱۴ سالگی به بعد مقدار توصیه شده برای ویتامین E در مردان همواره یکسان بوده و روزانه ۱۵ میلی گرم است. اما آقایان تا چه مقدار مجاز به خوردن ویتامین E در یک روز هستند؟ حداکثر مقدار مصرف ویتامین E برای مردان از ۱۹ سالگی به بعد روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم است و مقادیر بالاتر از این دوز گاه می‌تواند با عوارض جانبی ناخوشایندی همراه بوده و مشکلات عدیده‌ای را پدید آورد. بنابراین خودسرانه و بدون مشورت با پزشک هرگز مقدار مصرف ویتامین E را افزایش ندهید.
علائم کمبود ویتامین a:
1-خشکی پوست
2-خشکی چشم
3-شب کوری
4- ناباروری و مشکل آبستنی
5-تاخیر در رشد
6-عفونت حلق و قفسه،ی سینه
۷- جای زخم دیرتر التیام پیدا می ­کند
8-آکنه و جوش

عوارض کمبود ویتامین a

افزایش میزان ویتامین ای منجر به خونریزی غیرعادی، درد عضلات، اسهال و استفراغ می­ شود. خونریزی خطر سکته و مرگ را بالا می­برد.

مصرف زیاد ویتامین ای با داروهای رقیق­ کننده ­ی خون، مانند وارفارین و داروهای شیمی­ درمانی، نیز تداخل پیدا می­ کند.

فرد باید تمام مکمل و ویتامین­ هایی را که مرتب مصرف می ­کند با پزشک در میان بگذارد. بیشتر از دوز پیشنهادی از مکمل استفاده نکنید مگر این­که به توصیه ی پزشک باشد.

ویتامین a

کمبود ویتامین ث باعث چه میشود :

اولین علائم کمبود ویتامین ث می ­توان به خستگی مفرط، قرمزی لثه، کبود شدن و خونریزی، درد مفصل و پوست خشک و زبر اشاره کرد.
هرچه کمبود پیشرفته ­تر شود، استخوان ­ها شکننده می­ شوند، بدشکلی ناخن و مو رخ می ­دهد، التیام زخم بیشتر طول می­ کشد و سیستم ایمنی ضعیف خواهد شد.التهاب، کم­ خونی ناشی از کمبود آهن و افزایش بی­رویه­ ی وزن ازجمله دیگر علائمی است که باید حواسمان به آن­ ها باشد.¬.
کمبود ویتامین افسردگی:
کمبود این ویتامین ها باعث افسردگی میشود .
ویتامین b برای سلامت روح روان مفید است
کمبود ویتامین های گروه B ،مخصوصا ویتامین های B1, B2, B3, B6, B9 می تواند باعث افسردگی گردد

انواع ویتامین ها :

انواع ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که افراد به مقدار کم به آن ها نیاز دارند. بیشتر ویتامین ها نیاز به مواد غذایی دارند زیرا بدن یا آنها را تولید نمی کند یا تولید بسیار کمی دارد. هر موجود زنده ویتامین های مختلفی دارد. به عنوان مثال، انسان ها باید از رژیم های غذایی خود ویتامین C دریافت کنند. در حالی که سگ ها می توانند ویتامین C مورد نیاز خود را تولید کنند.
برای انسان، ویتامین D به مقدار کافی در غذا موجود نیست. بدن انسان هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید ویتامین را سنتز می کند و این بهترین منبع ویتامین D است.

کمبود ویتامین دی :

قرار گرفتن کافی در معرض نور خورشید و استفاده از لبنیات غنی شده با ویتامین د میتواند به میزان قابل توجهی شیوع کمبود ویتامینD را کاهش دهد. با این حال ، کمبود ویتامینD هنوز هم یک مشکل شایع در بسیاری از جمعیت ها ، به ویژه در کودکان کم سن ، زنان و افرادی که به دلایل جسمی به مدت کافی در معرض نور خورشید قرار نمیگیرند میباشند.
در این مبحث علل عمده کمبود ویتامینD، از جمله نحوه تشخیص و درمان و راه های بی خطر برای جلوگیری از کمبود ویتامینD ، اطلاع رسانی میشود.

کمبود ویتامین c :

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است و بدن ما نمی‌تواند به خودی خود این ویتامین را تولید کند وحتما باید با مصرف مواد غذایی و داروهای مکمل این ویتامین را به بدن برسانیم تا از فواید ویتامین C بهره‌مند شویم.
اگر ما انسان ها کمبود ویتامین ث داشته باشیم این علائم را داریم :
1-زمخت و ناهموار شدن پوست
2-پیچ خوردن موی بدن
3- فولیکول مو به رنگ قرمز روشن درمی آید
4-قاشقی شدن ناخن ­ها با لکه یا خطوط قرمز
5-کبودی
6-درد و التهاب مفاصل
7- شل شدن دندان ها
8- خستگی مزمن
ویتامین C خطر ابتلا به نقرس را کاهش می‌دهد.

ویتامین c

کمبود ویتامین b

یکی از ویتامین های شناخته شده برای رشد مو، بیوتین است. مطالعات کمبود بیوتین را با ریزش مو در انسان مرتبط می دانند. اگرچه از بیوتین به عنوان یک روش درمانی جایگزین برای ریزش مو استفاده می شود، کسانی که کمبود دارند بهترین نتیجه را می گیرند. کمبود این ویتامین بسیار نادر است زیرا به طور طبیعی در طیف گسترده ای از مواد غذایی وجود دارد. سایر ویتامین های گروه B در ساخت گلبول های قرمز خون نقش دارند که اکسیژن و مواد مغذی را به پوست سر و فولیکول های مو منتقل می کنند.

کمبود ویتامین پتاسیم :

کمبود هر ماده معدنی و ویتامینی در بدن خود را با نشانه خاصی نشان می دهد. یکی از واضح ترین مشکلات کمبود این ماده در بدن ابتلا به بیماری های کلیوی است. از نشانه های دیگر کمبود پتاسیم در بدن می توان به مورد زیر اشاره کرد:
اسهال
یبوست طولانی مدت
فشار خون بالا
مشکلات قلبی

کمبود ویتامین تیامین :

کمبود تیامین مداوع نشده در افراد امکان دارد باعث آسیب سیستم عصبی در شخص بشود که این خود امکان دارد که بر اعصاب حرکتی شخص اثر منفی بگذارد و باعث کم شدن یا از بین رفتن رفلکس‌های یا واکنش‌های طبیعی بدن شود.
احساس های گز گز شدن در بازوها و پاها
احساس گزگز کردن غیر طبیعی، سوزن سوزن شدن، سوزش یا احساس در برخی اندام‌های بدن نشانه ای است که به نام پاراستزی شناخته می‌شود.

کمبود ویتامین ای وریزش مو :

مویرگ ها را تحریک می کند و باعث افزایش گردش خون روی پوست سر می شود. این به رشد مو به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی کمک می کند ویتامین ایی در:اسفناج، آوکادو، بادام، تخم آفتاب گردان، روغن زیتون، بروکلی و کدو

کمبود ویتامینی که باعث خستگی میشود:

ویتامین های گروه B از جمله ضروری ترین گروه های مواد غذایی برای حفظ سلامت بدن هستند که نقش های مختلفی را در حفظ سلامتی به عهده دارند. مصرف ویتامین های گروه B می تواند راه حل مناسبی برای درمان خستگی و حتی اختلالات روحی در فرد مصرف کننده باشد.