خون شناسی

خون شناسی چیست ؟

هماتولوژی یا خون شناسی به معنی یاخته های خونی، انعقاد خون، فرآیند خون سازی می باشد و هدف اصلی آن تشخیص و درمان بیماری های خونی می باشد. تشخیص بیماری های خونی به شناخت کامل اجزای خون و فرآورده های آن بستگی دارد. این علم جهت شیمی درمانی و دیالیز اهمیت زیادی دارد که با استفاده از ان بیماری های خونی تشخیص داده می شود و فرآورده های خوبی آماده می گردد و جهت درمان بیماری از آن استفاده می گردد.

آزمایش خون شناسی چیست؟

در این آزمایشگاه ها، خون، پروتئین های خون و اندام های تولید کننده خون مورد آزمایش قرار می گیرد و بدین وسیله اگر بیماری وجود داشته باشد می تواند شناسایی شود. این آزمایش ها شامل شمارش کامل خون، تعیین گروه خونی، غربالگری آنتی بادی، غربالگری انعقاد و آزمایش های آنزیم های خون و شیمی خون می باشد. با انجام آزمایشات مختلف بیماری هایی چون کم خونی، سرطالن های خون، عفونت ها،و… نیز تعیین میشود .
خون شناسی و بانک خون : بانکِ خون (به انگلیسی: Blood bank) مخزنی است که در آن انواع گوناگون گروه‌های خونی اهداشده را پس‌انداز کرده‌اند تا هرگاه بیماری به خون نیاز پیدا کرد، بی‌درنگ از آن بر گیرند. در بسیاری از بیمارستان‌ها بانک خون وجود دارد. افراد تندرست همواره خون خود را در اختیار این بانک قرار می‌دهند تا پس‌اندازهای مصرف شده دایماً جایگزین شود؛ معمولاً خون را در دمای پایین نگهداری میکنند و برای جلوگیری از انعقاد خون کامل به ان سیترات می افزایند تا یون کلسیم جذب شود.

آزمایش خون

خون شناسی پزشکی :

هماتولوژی یکی از شاخه ­های علوم زیستی است که به مطالعه عناصر تشکیل دهنده خون، ارگان­ های خون ساز و بیماری های خونی و انعقادی می پردازد. علم هماتولوژی یکی از جذاب ترین و گسترده ترین رشته های علوم پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا است. این رشته مقدار و ساختمان و عمل سلول های خونی، پیش سازهای سلول های خونی در مغز استخوان، ساختار‌های شیمیایی پلاسما و عمل پلاکت ها و پروتئین هایی که در سیستم انعقادی دخالت دارند را بررسی می‌کند.

تست همو گلوبین :

بدون هموگلوبین، اکسیژن قادر به حرکت در بدن نیست. این پروتئین غنی از اکسیژن برای زندگی ضروری است اما به دلیل شرایط مختلف می‌تواند افزایش یا کاهش یابد. کمبود آب، نارسایی احتقانی قلب و بیماری انسدادی مزمن ریوی می‌تواند باعث افزایش سطح هموگلوبین شود، در حالی که از دست دادن خون، کم خونی، بیماری کبد و لنفوم می تواند منجر به کاهش شود.

تخصص خون شناسی : متخصص خون شناسی در واقع در زمینه اندام های خون ساز و بیماری های خونی فعالیت می کند. هماتولوژی در واقع شاخه ای از طب داخلی است که به فیزیولوژی، آسیب شناسی، اتیولوژی، تشخیص، درمان، پیش آگاهی و پیشگیری از اختلالات مربوط به خون می پردازد.

هماتولوژیست ها یا متخصصان هماتولوژی در آزمایشگاه های آسیب شناسی، بانک خون و کلینیک های خصوصی فعالیت می کنند.

پدر خون شناسی ایران

خون شناسی بالینی: در آزمایشگاه خون شناسی بالینی، طیف گسترده ای از آزمایش های خونشناسی اساسی و پیشرفته روی خون، سرم، ادرار، مایعات مغزی و سایر مایعات بدن انجام می شود.
رشته خون شناسی چیست: کارشناس ارشد خون شناسی آزمایشگاهی و بانک خون به دوره ای اطلاق می شود که دارندگان مدرک کارشناسی پس از طی آن و تکمیل مجموعه فعالیت های آموزشی و پژوهشی مصوب مربوط به اخذ مدرک کارشناسی ارشد این رشته نائل می گردند.هدف از ایجاد این دوره تربیت افرادی است که بتوانند با تکیه برمبانی علم خون شناسی و بانک خون توانایی و مهارت لازم جهت انجام کارهای آزمایشگاهی برای کمک به تشخیص بیماریهای خونی و تهیه خون و فرآورده های آن و همچنین آشنایی و تسلط به بانک و دقایق پروسه انتقال خون را کسب نمایند.

رفرنس خون شناسی

از آنجایی‌که خون ماده‌ای حیاتی است و در تشخیص بسیاری از بیماری‌ها، بررسی و تحقیقات آزمایشگاهی روی آن نقش بسیار مهمی دارد، و از طرفی گرایش هماتولوژی در مجموعه علوم آزمایشگاهی (۲) از گرایش‌های پرطرفدار در بین داوطلبین ارشد علوم آزمایشگاهی به شمار می‌رود، دو رفرنس مهم خون‌شناسی در رشته علوم آزمایشگاهی را به شما معرفی می‌کنیم.

* ضروریات خون‌شناسی هافبراند

* خون‌شناسی انعقاد و طب انتقال خون هنری دیویدسون
سوالات خون شناسی:

چرا نتایج آزمایش خون مهم است؟

اگر نتیجه آزمایش در محدوده نرمال و مشخصی که در نظر گرفته شده است نباشد، نباید فکر کنید که بیماری قریب‌الوقوع گریبان‌گیر شما خواهد شد. محدوده نرمال و قابل اطمینان با آزمایش گروه بزرگی از افراد سالم تعیین شده است.
آیا آزمایشات حتما بایستی صبح انجام شود؟
بیشتر آزمایشات را در هر ساعتی از روز میتوان انجام داد مشروط بر اینکه شرایط آن آزمایش از قبیل ساعت ناشتایی رعایت شود.

آزمایش خون در کرج

آیا تعرفه ازمایشگاهها بایستی با هم یکی باشند؟

بدلیل استفاده از تجهیزات وکیتهای متنوع تخصصی در بعضی از ازمایشگاهها که این وسایل و کیت ها ارزششان چندین برابر می باشد تعرفه های جداگانه تصویب گردیده از این رو قیمتها متفاوت می باشند.

خون شناسی برونر: