میکروب شناسی

عملکرد مهم قسمت میکروب شناسی آزمایشگاه ها برای پزشکان، کشت نمونه های مختلف بیماران مشکوک به عفونت به منظور بررسی میکروارگانیسم ها، شناسایی دقیق گونه های جدا شده، انجام تست حساسیت به آنتی بیوتیک ها  برای بیماری های عفونی می باشد که توسط آزمایشگاه گلسا نیز انجام می شود . این موارد در تشخیص و درمان بیماری های عفونی به  پزشکان ومتخصصیان و کمک خواهد کرد.

 

 02636207634

میکروب شناسی  

به طور  کلی می توان باکتری ها، قارچ های ذره بینی و ویروس ها را میکروب گفت. اما ویروس ها از باکتری ها و قارچ ها کوچک ترند و قابلیت رفتن در بدن جانداران و یا گیاهان زنده را دارند.

باید بدانیم که هر ویروس وباکتری در سلول های خاصی زندگی می کند، 

همانند : 

  • ویروس آنفولانزا  که به دستگاه تنفسی نفوذ خواهد کرد و سبب بیماری خواهد شد 
  •  ویروس فلج اطفال به دستگاه عبوری آسیب می رساند.

در بخش میکروب شناسی بررسی های بسیار دقیق و موشکافانه بر روی میکروارگانیسم ها انجام می شود.

میکرب شناسی
میکرب شناسی

انواع میکروب ها

اصطلاح میکروب به مجموعه ای از موجودات میکروسکوپی از جمله باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و  پریون ها و انگل ها اشاره دارد. آن ها از همه لحاظ باهم متفاوت هستنند.

مانند:

  • شکل 
  • اندازه 
  • نقش آن ها
  • محتویات ژنتیکی
  • نحوه عملکرد آن ها در بدن

1. باکتری ها 

تعدادی از باکتری ها برای بدن لازم است چرا که  سبب به وجود آمدن فعالیت های منظم در دستگاه گوارش وهمچنین به دستگاه گوارش کمک مکند که از ورود باکتری های آسیب رسان به درون بدن مراقبت کند . 

برخی دیگر نیز به منظور تولید واکسن ودارو مورد استفاده قرار می گیرند. ولی باید توجه داشت  که باکتری ها هم می توانند دردسر ساز نیز باشند و منجر به عفونت قسمت های مختلف بدن نظیر سیستم ادراری، گوش، گلو (توسط استرپتوکوک ها) و … شوند و برای از بین بردن عفونت های باکتریایی می توان از آنتی بیوتیک ها استفاده کرد.

2.ویروس ها 

ویروس ها از باکتری ها بسیار کوچک تر می باشند و حتی یک سلول به شمار نمی روند.می توانیم به زبان ساده تر بگوییم  که ویروس ها مواد ژنتیکی (DNA یا RNA ) بسته بندی شده در یک پوشش پروتئینی به حساب می آایند . 

ویروس ها برای تکثیر خود به سلول های دیگر متکی می باشند ، وسلول ها برای ادامه ی حیات خود مجبورند وارد سلول های دیگر شوند .

مانند:(سلول های انسانی و حیوانی )

3.قارچ ها

قارچ اغلب یک انگل چند سلولی است که از آنزیم ها برای تجزیه و جذب مواد آلی استفاده می کند. با این حال، برخی از گونه ها، مانند مخمرها، تک سلولی هستند.

4.پریون ها

پریون پرورشی است که ماده ژنتیکی ندارد و معمولاً بی ضرر نیست. میکروبی شود.

پریون ها می توانند بر مغز یا سایر قسمت های سیستم های عصبی تاثیر بگذارند.تولید مثل نمی کنند و از آنها تغذیه نمی کنند. در عوض باعث می‌شود سلول‌ها و بدن‌های پرورش دهنده رفتار غیرعادی داشته باشند.

پریون ها باعث بیماری های مغزی دژنراتیو می شوند که همگی نادر هستند اما به سرعت پیشرفت می کنند و اکنون کشنده هستند. اینها عبارتند از انسفالوپاتی اسفنجی شکل گاوی (BSE) که معمولاً به عنوان بیماری جنون گتساوی می شود و بیماری کرو فلد-جاکوب (CJD).

5. انگل ها

انگل ها موجوداتی هستند که مانند حیوانات کوچک رفتار می کنند، در میزبان یا روی میزبان زندگی می کنند و از تغذیه می کنند. اسامی‌های میکروبی انگلیسی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری شایع‌تر است، اما می‌توان در هر جایی رخ دهد.

میکرب شناسی
میکرب شناسی

وظایف بخش میکروب شناسی

 این بخش  از وظایف زیادی برخورد دار است :

  1.  یکی از وظایف این بخش  تست های افتراقی و آنتی بیوگرام می باشد .
  2.  محیط های کشت و دیسک های آنتی بیوگرام باید در این بخش  به صورت صحیح نگهداری شود.
  3. در این قسمت کنترل کیفی به موقع محیط های کشت، دیسک های آنتی بیوگرام، معرف های میکروبشناسی و رنگ آمیزی گرم انجام خواهد شد .
  4.  در قسمت  میکروب شناسی صحت کاراتوکلا به صورت مداوم کنترل خواهد شد.
  5. سوش های میکروبی به صورت درست نگهداری می شوند و به موقع ساب کالچر می شوند.
  6. نمونه های بالینی بیماران به شکل صحیح تشخیص داده می شوند.
  7.  در قسمت میکروب شناسی وظایف محوله با دقت و سرعت انجام خواهند شد و مستند سازی های نیاز بطور کاملصورت میگیرد.

کنترل کیفی

  • این بخش مثل اغلب بخش های آزمایشگاه ، جهت واحد میکروب شناسی برنامه‌ی کنترل کیفی  جامع و منسجم براساس الزامات مرجع سلامت و سایر استانداردهای آزمایشگاهی معتبر تهیه و تدوین شده که به صورت روزانه توسط مسئول واحد میکروب شناسی، سوپروایزرو مسئول فنی اجرا و نظارت می‌گردد.

  • کنترل کیفی قسمت میکروب شناسی از بیشترین  کنترل کیفی آزمایشگاه می باشد چون  که پیش از شروع به کار روزانه، تمام محیط های مصرفی، دیسک های آنتی بیوتیکی، معرف‌ها، رنگ‌ها و ابزار مورد استفاده در بخش  ها  به صورت صحیح  از نظر کیفیت کنترل می شوند.
میکرب شناسی
میکرب شناسی

بخش میکروب شناسی آزمایشگاه گلسا در کرج 

در بخش میکروب شناسی آزمایشگاه گلسا تمامی آزمایشات مربوط به  میکروب شناسی کشت انواع مایعات بدن جهت بررسی میکروبی و آنتی بیوگرام صورت میگیرد.

بخش میکروبیولوژی با زیر مجموعه های 

باکتری شناسی : Bacteriology

قارچ شناسی : Mycology

انگل شناسی : Parasitology

تجزیه ادرار : Urinalysis

اسپرموگرام : Spermogram

اسامی تست های انجام شده در بخش میکروبیولوژی 

Urine Culture (First & Mid Stream )

Stool Culture

Sputum Culture –Throat Culture

Nasal Culture

Urethral Discharge Culture

Vaginal Discharge Culture

Ear Discharge Culture

Eye Discharge Culture

Wound Discharge Culture

Nipple Discharge Culture

Blood Culture & Other Body Fluid Culture

Occult Blood –Scotch tape test

Leishmania –Scabie

Urinalysis With Urine Strip Reader

 

میکروب شناسی، انگل شناسی و قارچ شناسی

نمونه‌های بیمار در مدت زمان کوتاهی کشت داده می‌شوند و پاتوژن‌های موجود با استفاده از انواع محیط‌های کشت عمومی، اختصاصی و افتراقی جدا و شناسایی و با استفاده از روش‌های استاندارد تست آنتی‌بیوگرام انجام می‌شوند. سویه های استاندارد مرکز منطقه ای مجموعه میکروارگانیسم های ایران PTCC به عنوان محیط کشت استفاده می شوند.

آزمایشات انگل شناسی روده به روش های مستقیم فلوتاسیون و نمک پاشی و انگل خون با استفاده از خون محیطی بیمار انجام می شود.

آزمایش قارچ شناسی عمدتا بر روی نمونه های مستقیم انجام می شود و در شرایط خاص پس از کشت اولیه، نمونه ها برای آزمایش تخصصی قارچ شناسی به مراکز مرجع ارسال می شوند.

IMG 1028

ارتباط با آزمایشگاه گلسا در کرج 

مجموعه گلسا با سال ها تجربه توانسته اعتماد بیماران را به خود جلب کند ، شما می توانید برای انجام آزمایشات خود به آزمایشگاه گلسا در محمد شهر تشریف بیارید.

آزمایشگاه گلسا طرف قرارداد انواع بیم ه تکمیل می باشد . برای اطلاع تهماهنگی، راهنمای یا مشاوره  باشماره های زیر تماس بگیرید .

شماره های تماس 

02636207634

شماره همراه:

 09124949376  

 

نویسنده : دکتر علیرضا خدامی

کلمات کلیدی : آزمایش خون ، آزمایش انگل شناسی ، آزمایش قارچ شناسی ، آزمایشات کبدی ، تشخیص پزشکی ، کم خونی