خون گیری

 02636207634

 خون گیری در منزل و معاینات دوره ای سازمان ها

افرادی که به هر علت قادر یا مایل به مراجعه حضوری به آزمایشگاه نمی باشند امکان خون گیری در منزل یا محل کار ایشان وجود دارد. همچنین برای سازمان ها و شرکت ها برای انجام معاینات دوره ای تسهیلاتی به همین صورت در نظر گرفته شده است و نمونه گیران با سابقه آزمایشگاه قادر هستند تا صدها نمونه را در محل کار پرسنل انجام دهند و نتایج با توجه به مجهز بودن آزمایشگاه به دستگاههای خودکار در اسرع وقت آماده خواهد بود.

 

 

 

 

 

زمان مناسب خون گیری برای بسیاری از آزمایش ‌ها

به عقیده خیلی  از متخصصین زمان مناسب خون گیری برای خیلی  از آزمایش ‌ها ساعات اولیه‌ صبح می باشد.

مثلا در حالتی  که حوالی ظهر برای آزمایش قند ناشتا مراجعه شود، جواب آزمایش کمتر از ساعات اول صبح خواهد بود و این موضوع سبب این خواهد شد کسی که در مراحل اولیه‌ افزایش قند خون است شناسایی نشود و به علت تشخیص نامناسب هم از اقدامات درمانی سریع و به موقع بهره‌مند نخواهد شد. پس خوب  است برای همه‌ آزمایش‌ ها صبح به آزمایشگاه مراجعه کنید، مگر موارد اورژانس و برخی آزمایش‌ های خاص که باید در ساعات دیگری انجام شوند.

در هنگام خونگیری باید به چه نکاتی توجه شود

فرد مراجعه کننده به آزمایشگاه جهت خونگیری باید نکاتی  که در زیر ذکر می شود را انجام دهد:

  • استرس خود را کنترل کند چون که اضطراب امکان دارد بر جواب آزمایش تاثیر داشته باشد. برای این کار فرد باید حداقل چند دقیقه قبل از آزمایش در صندلی خونگیری نشسته و در صورت لزوم نفس عمیق بکشد.
  • اگر پیش خونگیری در مورد آزمایشی ناشتائی مد نظر باشد، فرد مراجعه کننده باید زمان مورد لازم برای ناشتائی را رعایت کند.
  • اگر به الکل یا ماده ای ضد عفونی کننده خاصی حساسیت دارید، حتما قبل از انجام نمونه برداری به کادر آزمایشگاه اطلاع دهید.
  • اگر شما هرمشکل یا بیماری دارید، به فرد خون گیر اطلاع بدهید. برای مثال افراد آلوده به ایدز، هپاتیت و بیماری های مسری دیگر باید به کادر آزمایشگاه مشکل خود را اطلاع دهند.
  • از پوشیدن لباس هایی که آستین آن ها به سختی برای خونگیری بالا می رود تا جایی که امکان دارد، اجتناب کنید.
  • به توصیه های خونگیر در حین خونگیری حتما توجه کنید.

انواع روش های خونگیری

خونگیری براساس نیاز امکان دارد به طور وریدی، مویرگی و شریانی صورت بگیرد که در ادامه به شرح هر یک از این انواع نمونه برداری می پردازیم.

 خون گیری وریدی

خون‌گیری وریدی، هنگامی که توسط یک فرد ماهر در رگ‌ گیری صورت گرفت، به نظر می‌رسد که روش انتخابی برای نمونه‌گیری خون در نوزادان ترم باشد. استفاده از محلول شیرین‌مزه، درد را بیشتر کاهش می‌دهد.خون‌گیری وریدی، هنگامی که توسط یک فرد ماهر در رگ‌گیری انجام شد، به نظر می‌رسد که روش انتخابی برای نمونه‌گیری خون در نوزادان ترم باشد. استفاده از محلول شیرین‌مزه، درد را بیشتر کاهش می‌دهد.

خونگیری شریانی

کنترل گازهای خون شریانی (ABG) از تستهایی می باشد که پرستاران مرتب مجبورند انجام دهند . گرفتن خون شریانی ، به دلیل  اینکه شریانها عمق زیادی دارند و به واسطه بافت های دور و بر مراقبت می شوند ،سخت تر می باشد. بمحض وارد شدن سوزن ، وجود یک لایه عضله صاف به پیرامون دیواره شریان ،باعث  بروز تغییرات فیزیولوژیک به طور اسپاسم سریع شریانی می شود.

خونگیری مویرگی

خونگیری مویرگی اغلب در افراد با رگ های نامشخص، نوزادان، افراد تحت شیمی درمانی و غیره صورت میگیرد. این نمونه گیری از روی دست یا در مواردی نادرتر از روی پا صورت میگیرد.

علت کبود شدن ناحیه خونگیری چیست؟

ممکن است بعد از خونگیری محل مورد نظر کبود شود که به این کبودی در اصطلاح هماتوم نیز گفته می شود که می تواند دلایل و علت های مختلفی داشته باشد. در مورد علت کبودی یا هماتوم ناحیه نمونه گیری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پس از اتمام نمونه برداری، توصیه می شود ناحیه خونگیری کمی فشار داده شود تا از خروج خون و خون مردگی در این ناحیه جلوگیری شود در صورت عدم انجام این کار احتمال کبودی وجود دارد زیرا خون به ناحیه زیر پوست شما نشت پیدا می کند و همین خون اضافی در زیر پوست باعث کبودی می شود.

علت خونگیری مجدد در آزمایشگاه چیست؟

در هنگام انجام آزمایشات شما، نمونه گیری آزمایش خون یا هر نمونه دیگر از شما ممکن است به دلایلی تکرار شوند. این دلایل می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • نیاز به تکرار آزمایش باشد و نمونه کافی نباشد
  • نمونه در دستگاه دچار مشکلی مانند شکستگی لوله آزمایش شده باشد.
  • جواب آزمایش با سوابق بیمار هم خوانی نداشته باشد.

• گاهی برای اطمینان از نتیجه به دست آمده نیز ممکن است درخواست آزمایش مجدد شود.

کلمات کلیدی : آزمایشگاه ،آزمایش خون ، تشخیص آزمایشگاهی ، آزمایش غربالگری ، کم خونی (آنمی) ، آزمایشات کبدی