هپاتیت و ازدواج

هپاتیت و ازدواج

یکی از حوادث مهم زندگی هر فرد، ازدواج است. از مهم ترین آرزوهای پدر و مادر، ازدواج فرزند است. جوانان در سنین بلوغ با در نظر گرفتن شرایط خود و فرد مقابل جهت تشکیل خانواده تصمیم می گیرند. در حال حاضر حدود سه میلیون نفر در کشور ما ناقل بیماری هپاتیت «بی» هستند. و همچنین مشخص گردیده که مهم ترین راه انتقال این بیماری در کشور ما انتقال از طریق مادر به نوزاد است. آیا این کودکان و جوانان آینده که ناقل سالم بوده و علامتی دال بر بیماری هپاتیت ندارند از ازدواج و تشکیل خانواده محروم هستند؟ آیا ازدواج با این افراد امکان پذیر است و…

هپاتیت وازدواج

ویروس هپاتیت «بی» علاوه بر خون در تمام ترشحات بدن از جمله: مایع منی، ترشحات واژن، بزاق و اشک وجود دارد. تماس هر زخم پوستی و یا مخاط ها (از قبیل مخاط چشم و…) و یا زخمهای داخل دهان با خون و یا ترشحات فرد ناقل هپاتیت می تواند به انتقال این بیماری منجر شود. با توجه به راههای انتقال بیماری، تماس جنسی با فرد ناقل هپاتیت، یکی از شیوه های انتقال این ویروس است ولی خوشبختانه با توجه به رعایت بسیاری از نکات اخلاقی، اجتماعی و بهداشتی در کشور ما این شیوه انتقال بسیار کم است. در کشورهای غربی راه عمده انتقال هپاتیت «بی» از طریق تماس جنسی است و غالبا روابط جنسی در این کشورها خارج از چارچوب خانواده و با شرکاء جنسی متعدد و با استفاده از شیوه های غیرمعقول جنسی صورت می گیرد ولی همانگونه که گفته شد در کشور ما انتقال از مادران به نوزادان، راه عمده انتقال این بیماری است.

در مطالعه ای دکتر علویان و همکاران میزان انتقال بیماری به همسران افراد ناقل هپاتیت «بی» قبل از انجام واکسیناسیون هپاتیت با در نظر گرفتن مدت ازدواج و تعداد فرزندان را بررسی نمودند. در این مطالعه 321 فرد متاهل ناقل هپاتیت مورد بررسی قرار گرفتند، تنها 15 نفر یعنی حدود 4/5 درصد همسران آنها HBsAg مثبت بوده اند و اغلب 15 تا 20 سال از ازدواج آنها می گذرد. نکته قابل توجه این که همسران این افراد، بر علیه بیماری هپاتیت واکسینه نشده بودند. در حالی که با تلقیح به موقع واکسن و رعایت نکات بهداشتی، شاید همین تعداد نیز مبتلا نمی شدند و این آمار نشان می دهد که حتی در زندگی نزدیک و مشترک جنسی نیز میزان انتقال آنقدر که تبلیغ می شود بالا نیست.

جالب توجه است که بدانید در این بررسی احتمال ابتلای یک پزشک و یا پرستار شاغل در بیمارستان 6 تا 10 درصد بوده است و علت آن تماس با خون و ترشحات بیماران مبتلا به هپاتیت ذکر شده است. در این شرایط به نظر شما آیا پزشک و پرستار به دلیل احتمال بروز این خطر باید شغل خود را رها کنند؟ و یا شما نیز به دلیل احتمال انتقال این بیماری باید از ازدواج فرار کنید! ازدواج حق شماست و تنها با رعایت نکات بهداشتی لازم و تلقیح واکسن به همسرتان می توانید زندگی عادی داشته باشید. با وجود HBsAg در مایع منی و ترشحات واژن خطر انتقال هپاتیت در زندگی زناشویی سالم و حتی بدون انجام واکسیناسیون زیاد نیست (البته به این دلیل نباید در مورد تلقیح واکسن هپاتیت اهمال شود).

آیا در یک زوج با تزریق به موقع واکسن می توان خطر انتقال بیماری هپاتیت را از همسر ناقل به فرد سالم از بین برد؟

آری. توصیه می شود تا نسبت به تلقیح وااکسن هپاتیت «بی» در سه نوبت اقدام کرده و یکد تا سه ماه پس از اتمام واکسیناسیون نسبت به انجام آزمایش آنتی بادی ضد هپاتیت «بی» HBsAg اقدام نموده تا از تاثیر مثبت واکسن مطمئن شوید.

آیا بلافاصله پس از تلقیح نوبت اول واکسن می توان تماس جنسی داشت؟

همانطور که گفته شد خوشبختانه احتمال انتقال این بیماری از راه تماس جنسی بین همسران بسیار کم است (حتی اگر واکسن تزریق نشده باشد) ولی ما برای کم کردن این خطر و کاهش آن تا حد صفر تلاش می کنیم. لذا پیشنهاد می کنیم بعد از تزریق نوبت دوم واکسن، روابط جنسیب داشته باشید.

آیا برای کاهش خطر انتقال در روابط جنسی نیز توصیه خاصی دارید؟

اگر تمایلی به بچه دار شدن ندارید، توصیه می کنیم که آقایان از کاندوم استفاده کنند. این پیشنهاد جهت اطمینان خاطر شما و از بین بردن صد در صد خطر انتقال است ولی الزامی نیست. توصیه دیگر عدم ریختن منی در مبهل زن غیر مبتلا است.

آیا فعالیت جنسی زیاد برای کبد افراد ناقل هپاتیت «بی» ضرر دارد؟

خیر، ولی پیشنهاد می شود تعادل را در زندگی خود رعایت کنید.

همسرم ناقل هپاتیت «بی»هستند، آیا می توانم او را ببوسم؟

آری، ایجاد روابط عاطفی از ضروریات زندگی مشترک بوده و بلامانع است.

جوانی 25 ساله هستم که از 5 سال قبل مشخص شده که ناقل هپاتیت «بی» هستم و پزشک معالج علت آن را ابتلای مادرم می داند. تابحال چندین مرتبه به خواستگاری رفته ام ولی هربار به دنبال اطلاع فرد مورد نظر و خانواده اش از بیماری اینجانب جواب منفی داده اند. چه باید بکنم؟

اطلاع همسر آینده شما از ابتلا به این بیماری حق مسلم اوست. به طور حتم اگر شما نیز به جای موقعیت همسر مورد نظرتان بودید تمایل داشتید که در مورد این بیماری قبل از ازدواج با شما صحبت شود. البته شیوه اطلاع دادن و آگاه نمودن در این موارد مهم است. شما می توانید از یک متخصص و مشاور در این زمینه کمک بگیرید. اقدامات پیشگیری از جمله تلقیح واکسن برای همسر آینده شما ضروری است. اینجانب همیشه این جمله را گفته ام که شوهر ناقل هپاتیت «بی» از شوهر بداخلاق بهتر است!

خانمی 25 ساله هستم که یک سال قبل با مردی که HBsAg مثبت بود ازدواج کرده ام و البته واکسن هپاتیت را نیز تزریق نمودم ولی پدر و مادرم به دلیل ترس از ابتلا به بیماری هپاتیت، از رفت و آمد به منزل من خودداری نموده و حتی با شوهرم معاشرت نمی کنند چه توصیه ای دارید؟

تلقیح واکسن برای پدر و مادرتان اجباری نیست و معاشرت آنان با شوهرتان بلامانع است. بسیاری از مردم به دلایل دیگری تمایلی به معاشرت ندارند و بیماری هپاتیت را بهانه می کنند. رعایت دستورات بهداشتی در این معاشرتها کفایت می کند.

مردی 30 ساله هستم که 20 سال قبل، ازدواج کرده ام و سه سال قبل دچار زردی شدم. در مراجعه به پزشک مشخص شد که دچار هپاتیت حاد شده ام که با استراحت و رعایت دستورات پزشک خوشبختانه بهبودی حاصل شد. در آزمایشات به عمل آمده از همسرم مشخص شد که ایشان ناقل هپاتیت «بی» بوده و احتمالا این ویروس از طریق همسرم به من منتقل شده است. نتایج آزمایشات اخیر اینجانب نشان داده که HBsAg منفی، HBcAb مثبت و HBsAb مثبت است. توصیه شما در این رابطه چیست؟

بروز این حالت بین همسران، نادر است. خوشبختانه در ایران بیمری هپاتیت «بی» اغلب بین همسران منتقل نمی شود و در صورت انتقال، معمولا در همسر سالم آنتی بادی ضد هپاتیت «بی» HBsAb ساخته می شود و در واقع به طور خودبخودی واکسینه می شوند. شما در حال حاضر به این بیماری مبتلا نبوده و در مقابل آن نیز ایمن شده اید و نیاز به واکسن نیز ندارید.

ازدواج برای ناقلین هپاتیت بلامانع است. ترس بیهوده به خود راه ندهید. زندگی را بر خود و دیگران سخت نگیرید.

هپاتیت «سی» و انتقال جنسی

ویروس هپاتیت «سی» به مقادیر بسیار کم در مایع منی، ترشحات واژن و بزاق وجود دارد و به همین دلیل خطر ابتلا به دنبال تماس جنسی با فرد مبتلا به هپاتیت «سی» وجود دارد ولی بسیار اندک است. این خطر با طول مدت ازدواج ارتباط دارد.

باید به شیوه ی تماس جنسی توجه داشت. تماس جنسی در داخل چارچوب خانواده (با فرد واحد) و رعایت نکات اخلاقی و بهداشتی با خطر بسیار کمی همراه است. در کشورهای غربی به دلیل وجود شرکاء جنسی متعدد و با استفاده از روشهای غیرمعمول جنسی نظیر روابط جنسی در دوران قاعدگی و یا تماس جنسی در محل های غیر متعارف این خطر بیشتر است.

هپاتیت وازدواج

ازدواج برای مبتلایان به هپاتیت «سی» بلامانع است. بهتر است به جای نگرانی در مورد انتقال بیماری به یگران به دستورات بهداشتی به دقت عمل نمایید.

نویسنده : دکتر علیرضا خدامی

کلمات کلیدی : کم خونی ، هموگلبین ، گلبول قرمز ، کم خونی شدید ، جریان خون ، فقر آهن ، کمبود ویتامین B12 ، کمبود فولیک اسید ، آنمی ،cbc، علت کم خونی ، گلوسیت

دسترسی به سایر مقالات : آزمایش قند خون ، اوره ، اسید اوریک خون ، کراتینین ، چربی های خون ، تست های کبدی ،شمارش کامل گلبول های خونی ، شمارش پلاکت ، آزمایشات کم خونی فقر آهن ،تست های انعقادی