کم کاری تیروئید و حاملگی

آیا فرد مبتلا به کم کاری تیروئید می تواند حامله شود؟

اکثر (نه همه) مبتلایان به کم کاری تیروئید دچار اختلال تخمک گذاری بوده و لذا نازا می شوند. اما در صورت درمان صحیح قدرت باروری به حالت طبیعی بازگشته و فرد می تواند حامله شود.

اگر کم کاری تیروئید در دوران حاملگی درمان نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در صورت عدم درمان مناسب کم کاری تیروئید در حاملگی خطر مرگ داخل رحمی، کاهش وزن موقع تولد نوزاد، مسمومیت حاملگی، نارسایی قلب، زایمان زودرس و کنده شدن پیش از موعد جفت افزایش می یابد ولی تأثیر چندانی بر روی تیروئید جنین ندارد، مگر اینکه علت کم کاری تیروئید بیماریهای خود ایمنی (اتوايميون) باشد که در این صورت ممکن است بر روی تیروئید جنین نیز اثرات منفی داشت باشد. به همین دلیل درمان کم کاری تیروئید در نیمه اول حاملگی حائز اهمیت است.

آیا علایم کم کاری تیروئید در دوران حاملگی متفاوت است؟

خیر. علایم و نشانه های کم کاری تیروئید در دوران حاملگی با سایر زمانها تفاوت چندانی ندارد، فقط چون خود حاملگی با تغییرات و علایم مشابهی همراه است لذا برخی از علایم شدید تر و برخی خفیف تر تظاهر می کنند.

آیا درمان کم کاری تیروئید در دوران حاملگی با سایر زمانها متفاوت است؟

دارو و روش درمان فرقی نمیکند ولی اکثرا نیاز به افزایش مقدار دارو دارند و به همین دلیل لازم است هر ۲ ماه آزمایش TSH داده شود تا مقدار داروی مورد نیاز تنظیم شود و ۳ تا ۴ هفته پس از زایمان مقدار دارو مجددا کاهش یافته و با اندازه گیری TSHمقدار داروی مورد نیاز تنظیم میشود.