اعمال و اثرات هورمونهای تیروئید در بدن

اعمال و اثرات هورمونهای تیروئید در بدن

هورمونهای تیروئید مسئول اصلی تنظیم سوخت و ساز سلواها و مصرف انرژی در بدن است. علاوه بر این در دوران جنینی و نوزادی نقش بسیار مهمی در تمایز و تکامل سلولهای عصبی (مغز)، استخوانی و عضلانی دارند. اثرات هورمونهای تیروئید بر روی ارگانهای مختلف بدن به قرار زیر است:

  • قلب و عروق: هورمونهای تیروئید باعث افزایش قدرت انقباض و تا حدی تعداد ضربان قلب می شود. به همین دلیل افراد مبتلا به پرکاری تیروئید معمولا دچار تپش قلب بوده و فشارخون حداکثر (ماکزیمم) کمی افزایش می یابد. از طرف دیگر هورمونهای تیروئید باعث می شوند تا عروق محیطی متسع شوند که ما حصل آن جریان خون بیشتر بافتها و از جمله پوست است و به همین دلیل افراد مبتلا به کم کاری تیروئید معمولا پوستشان کمی سرد است و برعکس افراد با پرکاری تیروئید گرمایی بوده و پوستشان کمی گرم تر است.
  • دستگاه عصبی: در دوران جنینی و نوزادی هورمونهای تیروئید باعث تمایز و تکامل سلولهای عصبی مغز می شوند و کاهش یا فقدان آن در این دوران منجر به عقب ماندگی ذهنی ماندگار خواهد شد. در سایر سنین هورمونها، شخص دچار عصبانیت، اضطراب و پرخوری می شود (اگرچه  به دلیل افزایش سوخت و ساز بدن، این افراد لاغر می شوند).
  • دستگاه گوارش: افزایش هورمونهای تیروئید باعث افزایش حرکات روده و در نتیجه اسهال و کاهش آن باعث یبوست می شود.
  • عضلات: هورمونهای تیروئید باعث افزایش راندمان عضلانی می شوند.
  • بافت چربی: هورمونهای تیروئید بر روی بافت چربی باعث تجزیه و آزادسازی کلسترول و مصرف آنها توسط سلولها می شود. به همین دلیل کلسترول و تری گلیسرید خون مبتلایان به کم کاری تیروئید افزایش می یابد.
  • بافت استخوانی: همانند سایر بافت ها، سوخت و ساز در استخوانها نیز افزایش یافته و تکامل استخوانی را باعث می شوند (در کودکان).

آیا مصرف هورمونهای تیروئید برای درمان چاقی مناسب است؟

بسیاری از ترکیبات تجاری برای لاغر کردن دارای هورمونهای طبیعی یا مصنوعی تیروئید هستند. اگرچه مصرف آنها می تواند باعث لاغری شود ولی در مقابل، تمامی اثرات شبیه پرکاری تیروئید نیز در شخص بوجود خواهد آمد و لذا مضرات آن بیش از منافعش است. و به هیچ وجه استفاده از انها برای این منظور توصیه نمی شود.

  • پوست و مو: هورمونهای تیروئید بر روی پوست و مو نیز تاثیرات واضح و زیادی دارند که برای مطالعه کامل توجه شما را به پرکاری و کم کاری تیروئید جلب می کنیم.