نمونه گیری خون

 02636207634

نمونه گیری خون
نمونه گیری خون

 

نمونه گیری خون و آزمایش خون از جمله بخش های مهم هر آزمایشگاهی است که باید با رعایت بهدا

شت کامل انجام شود و زمانی که فرد برای انجام آزمایش مراجعه می کند، اولین قدم برای انجام آزمایش خون گیری است.

 

نمونه گیری خون

یکی از مهمترین بخش ها در هر آزمایشگاهی نمونه گیری خون است. در اغلب موارد نمونه گیری ناشتا بودن دارای ارجحیت می باشد. بهتراست که بدون صرف صبحانه و به صورت ناشتا به آزمایشگاه مراجعه کنید.

در قسمت نمونه گیری جهت انجام عملیات خون گیری از سیستم های بسته کمپانی های معتبر اروپایی(ونوجکت) به جای سرنگ استفاده می گردد و این موضوع علاوه بر ایجاد ایمنی برای فرد نمونه گیر و بیمار بر روی کیفیت آزمایشها نیز موثرمی باشد. با توجه به نوع آزمایش انواع فرم های اطلاعاتی مختلف برای بیماران طراحی و چاپ گردیده است که استفاده از آنها تا حدود زیادی از ایجاد خطاهای قبل از آزمایش جلوگیری می نماید.

نمونه گیری خون چیست؟

برای انجام بسیاری از تست‌ها در آزمایشگاه‌های به نمونه خون بیمار نیاز دارند و و از آنجایی که کیفیت نمونه تاثیر مستقیم بر دقت و صحت جواب آزمایشات دارد پنیاز است روند تهیه نمونه خون با دقت به پرسنل مربوطه آموزش داده شود تا در هنگام تهیه نمونه همه نکات را رعیت کنند تا نتایج آزمایشات دقیق ،کاربردی و قابل اعتماد باشند.

راهنمای آمادگی نمونه گیری خون

در اغلب موارد نممونه گیری ناشتا بودن دارای ارجحیت می باشد. بهتراست که بدون صرف صبحانه و به صورت ناشتا به آزمایشگاه مراجعه کنید.

-نباید 12 ساعت پیش از نمونه گیری مواد غذایی و مایعات (به غیر از آب) مصرف کرد.

-شام قبل از ناشتایی باید سبک باشد.

-نباید 12 ساعت قبل از نمونه گیری از طعم دهنده ها از جمله قرص های نعنایی و همچنین آدامس استفاده کرد.

نمونه گیری خون
نمونه گیری خون

در هنگام نمونه گیری خون باید چه نکاتی رعایت شود

  1. بیمار باید استرس نداشته باشد واسترس خود را کنترل کند زیرا استرس در جواب آزمایش موثر است. 
  2. اگر به مواد ضدعفونی کننده مثل الکل حساسیت دارید، پیش از نمونه گیری اعلام کنید.
  3. اگر به بیمای مبتلا هستید حتما به فرد مسئول بگویید.

      4. پس از تمام شدن خون گیری، مشت خود را باز کنید تا خون بند بیاید.

5. اگر می خواهیدبرای نمونه گیری خون در منزل انجام دهید سعی کنید نکات بهداشتی را رعایت کنید.

6. اگر آزمایش طوری است که نیاز به ناشتایی دارد، باید میزان زمان ناشتایی را رعایت کند.

 

روش های  نمونه گیری خون در کرج

 

چندین نوع روش برای این کار وجود دارد که به چند مورد آن اشاره می کنیم:

1.وریدی :

 این روش نمونه گیری خون از بخش  از قسمت چین داخلی آرنج از رگ وریدی با لمس حالت ارتجاعی رگ و با سوراخ کردن آن با نیدل شکل می گیرد.

2.وریدی با سرنگ :

 در خونگیری با سرنگ پس از بستن گارو و باز و بسته کردن بازو ، خون از شریان وارد ورید می شود اما از ورید نمی تواند برگردد و خون در ورید حبس شده و دچار بیشتر شدن فشار می شود و با وارد کردن نیدل سرنگ و کشیدن پیستون خون با فشار وارد ستون سرنگ می شود.

3.شریانی : 

خونگیری شریانی به دلیل این که شریان ها عمق بسیاری دارند و به وسیله بافت های پیرامون از آن محافظت می شوند و همچنین چنین نمونه گیری نیازمند اطلاعات دقیق تر از آناتومی رگ ها است ، خیلی دشوار تراز خونگیری وریدی است.

 

نمونه‌گیری خون در منزل در کرج 

نمونه‌گیری به نظر  کار راحتی است  ولی زمانی که  با بیماران سالمند، کودک و معلول مواجه می‌شوید، شرایط سخت تر می شود. بزرگترین چالش در این حالت  حضور این افراد در محل آزمایشگاه می باشد. آزمایشگاه با اعزام تکنسین‌های باتجربه به محل مورد نظر شما اعزام می شوند و این مشکل را حل کرده است. 

نمونه‌گیری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تجهیزات مناسب برای نمونه‌گیری در منزل یا محل و انتقال آن به آزمایشگاه به خانه شما مراجعه خواهد کرد. نمونه خون در cool box نگهداری شده و در کمتر از یک ساعت به آزمایشگاه منتفل می شود. بهتر است بدانید برای بیشتر آزمایش ‌ها نظیر اعتیاد، بارداری و تشخیص انواع بیماری‌ها و حتی آزمایش چکاپ کامل به نمونه خون لازم دارد.

نمونه گیری  خون در آزمایشگاه گلسا:

بسیاری از آزمایش ها بر روی خون انجام می گیرد. در این آزمایشات  خون از یکی از سیاهرگها (اغلب از سیاهرگهای جلوی آرنج یا پشت دست )گرفته می شود .

قسمت  خونگیری با مواد ضد عفونی کننده تمیز می شود  و یک کش لاستیکی در بخش بالای محل خونگیری بسته می شود  تا خون در قسمت نتهایی سیاهرگ جمع شده و سیاهرگ مورد نظر متورم گردد تا خونگیری آسان تر باشد. وبعد یک سوزن هم اندازه با قطر سیاهرگ داخل آن  می رود و خون در داخل محفظه سرنگ جمع میشود.

 سپس کش لاستیکی باز میشود تا خون بطورعادی به جریان بی افتد.پس از اینکه خون وارد سرنگ شد سر سوزن از سیاهرگ خارج میشود . در این مرحله به بیمار آموزش داد که آرنج را صاف نگه داشته و به مدت 5 دقیقه محکم با پنبه روی محل خونگیری فشار وارد کند. خم کردن آرنج میتواند احتمال کمبودی ربا بیشتر کند.پس از بند آمدن خون، روی محل خونگیری با چسب زخم پوشیده می شود.

نمونه گیری خون
نمونه گیری خون

انواع نمونه گیری درآزمایشگاه گلسا در کرج 

1) راهنمای بیمار جهت چالش گلوکز (GCT)

2) راهنماي بيمار جهت تست تحمل گلوكز(GTT)

3) راهنماي بيمار جهت تهيه نمونه مايع مني

4)راهنماي بيمار جهت تهيه نمونه چسب اسكاچ

5)راهنمای بیمار جهت تهیه نمونه قند خون

6) راهنمای بیمار جهت تهیه نمونه ادرار

7) راهنمای بیمار جهت تهیه نمونه خون مخفی (Occult Blood)

8) راهنمای بیمار جهت تهیه نمونه پرولاکتین در بانوان

9) راهنمای بیمار جهت تهیه نمونه ادرار اطفال با استفاده از کیسه ادراری

10) راهنمای بیمار جهت تست پرولاکتین در بانوان

قیمت آزمایش خون در منزل در کرج  چقدر است؟

محاسبه قیمت هر آزمایش خون با توجه به فاکتورش تفاوت دارد. از این رو داشتن بیمه پایه و تکمیلی می‌تواند هزینه آزمایش خون را تا مقدار زیادی کم کند. از این رو اگر دارای بیمه پایه یا تکمیلی می باشید ، با خیال آسان و راحت می‌توانید اقدام به انجام آزمایش خون در منزل بکنید.

حرف آخر 

شما عزیزان می توانید برای نمونه گیری خون ویا هر نمونه گیری دیگر به آزمایشگاه گلسا تشریف بی آورید و تا در اسراع وقت آزمایش  شما انجام  شود .

در آزمایشگاه گلسا نمونه گیری توسط پرسنل کاملاً مجرب و کارآزموده ای با میانگین بیست سال تجربه کاری صورت می گیرد و تلاش ما بر این است که بتوانیم بهترین نوع نمونه گیری را، در کمترین زمان ممکن انجام دهیم.

شما می توانید برای راهنمایی و هرگونه سوالی در مورد آزمایشر خود وتعیین نوبت با شماره های زیرتماس حاصل فرمایید.

نمونه گیری خون
نمونه گیری خون

سوالات متداول 

 

1.در چه ساعتی از روز آزمایش دهیم؟

در بسیاری از افراد این تصور بر این است که فقط خونگیری صبح ها قابل انجام است که باید در پاسخ این پرسش گفت ساعتی که خونگیری باید انجام شود .بستگی به نوع آزمایش دارد. قبل از هر آزمایشی باید شرایط خاص آن تست رعایت شود برای مثال آزمایش قند خون ناشتا توصیه می شود اول صبح انجام شود ولی بعضی دیگر آزمایشات در هر ساعت از روز امکان پذیر می باشند.

 

2.انجام آزمایش های دوره ای، هرچند وقت یکبار لازم است؟

 آزمایش های دوره ای براساس نیاز بیمار زمان بندی میشود ، به صورت کلی برای سلامتی باید  برای بیماران زیر 50 سال هر یکسال و برای بیماران بالای 50 سال هر 6 ماه یکبار انجام شود.

 

3.علت خونگیری مجدد در آزمایشگاه چیست؟

 در هنگام انجام آزمایشات شما، نمونه گیری آزمایش خون یا هر نمونه دیگر از شما امکان دارد به علت های مختلف از شما دوباره این آزمایش را بگیرند که بعضی از علت های آن عبارتند از:

1- لازم است که آزمایش دوباره تکرار شود ونمنه کافی نباشد 

2- نمونه در سیستم مشکلی برایش رخ داده باشد .

3- جواب آزمایش با سوابق بیمار هم خوانی نداشته باشد.

4-  بعضی وقت ها پیش می آید برای مطمئن شدن از جواب آزمایش دوباره این آزمایش را میگیرند.

 

حرف آخر

مجموعه گلسا با استفاده از دستگاه های معتبر می تواند آزمایش ها مورد نیاز شما را ارائه دهد. شما می توانید برای این آزمایش به آزمایشگاه ما تشریف بیاورید و از مشکل خود با خبر شوید.

آدرس : کرج محمد شهر بلوار امام خمینی کوچه داروخانه شبانه روزی دکتر شبستری

شماره تلفن : 02636207634

 فکس : 02636217537

شماره همراه: 09124949376

 

مراجعین عزیز می توانند از طریق مراجعه به  قسمت سوالات متداول در صفحه اصلی سایت سئوالات و جواب های مربوطه را مشاهده کنند.

نویسنده : دکتر علیرضا خدامی

کلمات کلیدی : آزمایش خون ، نمونه گیری ، آزمایش خون در بارداری ، تشخیص آزمایشگاهی ، آزمایش غربالگری، کم خونی ، آنمی ، آزمایشات کبدی